Γράφει ο Νίκος Ράπτης
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ισχυρίζεται πως βασικός της στόχος για την τετραετία 2023-2027 είναι η αύξηση των μισθών. Για να μας πείσει μάλιστα πως «κάνει πράξη» αυτή της την «δέσμευση», αναφέρεται διαρκώς στην αύξηση του κατώτερου (βασικού) μισθού. Αυτός πράγματι αυξήθηκε επί των ημερών της κατά 14% (από 650 σε 880 ευρώ).
Η πρώτη παρεξήγηση είναι πως αυτή η αύξηση δεν υπερκάλυψε τον τιμάριθμο, που επίσης αυξήθηκε στα χρόνια της ΝΔ. Δεν υπήρξε άρα καμία ουσιαστική βελτίωση στην αγοραστική δύναμη των πιο φτωχών.
Η δεύτερη παρεξήγηση είναι πως ο κατώτερος μισθός δεν είναι ο μέσος μισθός, όσα δηλαδή έχει στην τσέπη ο μέσος μισθωτός, που είναι και το στοιχείο που κυρίως ενδιαφέρει. Σύμφωνα με την ΙΝΕ ΓΣΕΕ το 2019-2025 αυτός αυξήθηκε κατά… 0.3%! Την ίδια περίοδο, η παραγωγικότητα της εργασίας αυξήθηκε κατά 9-9.5%, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ. Όσο για την κερδοφορία των εισηγμένων στο χρηματιστήριο επιχειρήσεων, το 2019-2025 αυξήθηκε κατά… (κρατηθείτε) 1,440%.
Τα λεφτόδεντρα της ΝΔ είναι θαλερά. Απλά, δεν είναι για τα μούτρα σας. Ο μητσοτακισμός είναι δέσμιας μιας χρεοκοπημένης ιδεοληψίας: πως τα κέρδη των επιχειρηματιών με κάποιο τρόπο «στάζουν» προς την κοινωνία. Εάν πιστέψουμε σε αυτό το δόγμα, μόνη έγκυρη κοινωνική πολιτική είναι να αυξάνουν τα κέρδη των «βιώσιμων» (διάβαζε: μεγάλων) επιχειρήσεων.
Όπως παντού στον κόσμο εδώ και σαράντα χρόνια, έτσι και στην Ελλάδα αυτό δεν επιβεβαιώνεται από τη ζωή. Το τίμημα που καταβάλλουμε όλοι στον βωμό της νεοφιλελεύθερης ορθοδοξίας είναι η αύξηση των ανισοτήτων, η διάβρωση του δημοκρατικού και εθνικού ήθους, η κακοπάθεια της οικονομίας. Οι ιεροκήρυκες των «trickle down economics» συνεχώς αντιπαραβάλλουν το «μεγάλωμα της πίτας» (την αύξηση των κερδών) με το δίκαιο μοίρασμά της (το «στάξιμο» στην κοινωνία). Η αλήθεια όμως είναι πως χωρίς δίκαιο μοίρασμα, η «πίτα» για την κοινωνία θα μικραίνει διαρκώς. Όποιος θέλει ευημερία, πρέπει να ξεκινήσει από τη δίκαιη κατανομή του πλούτου.
























