Ρεπορτάζ: Ηλίας Σκυλλάκος
Η Ελλάδα, διατηρεί στον πυρήνα της την αγροτική οικονομία, γι αυτό και οι δυνατότητες ανάπτυξης του αγροτουρισμού, θα μπορούσε να πει κανείς ότι είναι μεγάλες. Είναι δεδομένο άλλωστε πως ο αγροτουρισμός αποτελεί μια φιλοσοφία, που προσαρμόζει και εντάσσει το σύνολο των δραστηριοτήτων που συνδέονται με την αγροτική παραγωγή και το πολιτιστικό περιβάλλον των αγροτικών περιοχών, τις αγροτικές ασχολίες, τα τοπικά προϊόντα, την παραδοσιακή κουζίνα και τοπική γαστρονομία, καθώς και την παροχή υπηρεσιών φιλοξενίας και εστίασης σε χώρους ενοποιημένους ή μη με αγροτικές εγκαταστάσεις.
Η Τοσκάνη της Ιταλίας είναι από τις πιο οργανωμένες περιοχές παγκοσμίως όσον αφορά τον αγροτουρισμό. Η Τοσκάνη έχει νομικά διασφαλίσει τον αγροτικό πλούτο με νέες κατευθυντήριες οδηγίες, ενώ στο επίκεντρο της ανάδειξης της αγροτικής ταυτότητας ‘εφαρμόστηκε’ και η φυσιογνωμία της περιοχής, τα μοναστήρια, οι πύργοι, οι φάρμες, οι αγροικίες, τα εστιατόρια, οι υπαίθριες αγορές και τα χειροποίητα προϊόντα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η Τοσκάνη, αν και αποτελούσε μια υποβαθμισμένη περιοχή κάποτε, να μετατραπεί σε μια από τις πιο ανεπτυγμένες τουριστικές περιοχές και πόλος έλξης εκατομμυρίων τουριστών συμβάλλοντας ουσιαστικά στην οικονομία της Ιταλίας.
Θα μπορούσε λοιπόν αυτό το μοντέλο να εφαρμοστεί στην Ελλάδα και ειδικά στον Θεσσαλικό χώρο ο οποίος διαθέτει τα φυσικά χαρακτηριστικά για κάτι τέτοιο;
Πριν απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα όμως, ας ταξιδέψουμε λίγο στη Περιοχή του Έτενχαϊμ της Γερμανίας. Πρόκειται για μια μικρή για τα δεδομένα της Γερμανίας πόλη, στα νότια σύνορα της χώρας, κοντά στη Γαλλία. Εκεί λοιπόν η εταιρεία Krumm Landtechnik und Motorgeräte από το Malterdingen επέλεξε να χτίσει ένα υποκατάστημα στη διακοινοτική βιομηχανική περιοχή Dyn A 5.
Η εταιρεία πωλεί, συντηρεί και επισκευάζει γεωργικά μηχανήματα και άλλο γεωργικό εξοπλισμό, προσφέροντας θέσεις εργασίας, και επικεντρώνοντας στην αγροτική παραγωγή, το οποίο είναι το βασικό στοιχείο της περιοχής. Ένα από τα χαρακτηριστικά της περιοχής είναι ότι πέτυχε μια σπουδαία αναβάθμιση του αγροτικού μοντέλου, διασυνδέοντας τις αγροτικές επιχειρήσεις και τους συνεταιρερισμούς.
Οι δύο αυτές περιοχές, κατάφεραν μεταξύ άλλων να επικεντρωθούν στην αγροτική παραγωγή, διασφαλίζοντας σημαντικά τα τοπικά προϊόντα αναβαθμίζοντας την τοπική οικονομία, και προσελκύοντας τεράστιο αριθμό τουριστών.
Στο στόχαστρο του δήμου Αγιάς τα δύο μοντέλα και η αυτοτροφοδοτούμενη οικονομία
Αυτά τα μοντέλα, που ξεχωρίζουν για τις πρωτοποριακές πρακτικές, έχουν μπει στο στόχαστρο και του δημάρχου Αγιας Αντώνη Γκουντάρα, όπως εξήγησε στην LarissaPress.gr, μελετώντας τις πρακτικές αυτές, με στόχο να βρεθούν οι τρόποι για να προσαρμοστούν στα τοπικά δεδομένα της περιοχής της Αγιάς.
Όπως εξήγησε ο Αντώνης Γκουντάρας, «η περιοχή της Αγιάς έχει όλα τα πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες, εφόσον υλοποιηθούν σωστά καλές πρακτικές, να επιτευχθεί ένα μοντέλο «αυτοτροφοδοτούμενης οικονομίας, όπου η περιοχή σε όλη την κλίμακα της παραγωγής θα τροφοδοτείτε από τοπικά προϊόντα, υπηρεσίες και εργασία, με στόχο την οικονομική ανάκαμψη τόσο επενδυτικά όσο και τουριστικά».
Διασύνδεση της τοπικής οικονομίας της Αγιάς
Για να εξηγήσει το μοντέλο που βρίσκεται στα σκαριά προς αυτή την κατεύθυνση ο δήμαρχος Αγιάς, τόνισε πως η μια πλευρά των πρωτοβουλιών του δήμου είναι η δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας διασύνδεσης της τοπικής παραγωγής που ξεκίνησε με αφορμή τις ανάγκες για αναζήτησης εργατών γης στην περιοχής της Αγιάς την περίοδο του κορωνοιου.
Η πλατφόρμα #μένουμε_ενεργοί που ήδη υλοποιείται στο δήμο Αγιάς, στόχο έχει την υποστήριξη του κλάδου της αγροτοδιατροφής, αγροτικής παραγωγής και αλιείας και σταδιακά θα επεκτείνεται και για να καλύψει και τις ανάγκες πρόσθετων κλάδων όπως ο τουρισμός , εστίαση, τέχνη & πολιτισμός, εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και προσφορά και ζήτηση εργασίας για επαγγέλματα σχετικά με την υποστήριξη ευπαθών ομάδων και τη βοήθεια στο σπίτι για τους συμπολίτες.
«Ξεκίνησε από την βασική ανάγκη των αγροτών να βρουν εργάτες γης την περίοδο του κορωνοιου, γι αυτό ξεκινήσαμε τότε την προσπάθεια ηλεκτρονικής συνάντησης. Στην συνέχεια στόχος είναι να ενταχθούν στην πλατφόρμα όσες τοπικές επιχειρήσεις ενδιαφέρονται να προσφέρουν εργασία, ή υπηρεσίες, αλλά και μεμονωμένοι επαγγελματίες, παραγωγοί που παράγουν ή πωλούν τοπικά προϊόντα και σταδιακά η πλατφόρμα θα επεκτείνεται για να καλύψει τις ανάγκες και άλλων κλάδων όπως ο τουρισμός και η εστίαση, σε μια αυτοτροφοδοτούμενη τοπική οικονομία» αναφέρει ο κ. Γκουντάρας
Μεταξύ άλλων ο κ. Γκουντάρας τονίζει πως το βασικό σκεπτικό αυτής της διασύνδεσης είναι όλη η οικονομία της περιοχής της Αγιάς, να βασίζεται στα τοπικά προϊόντα, και στις τοπικές επιχειρήσεις της περιοχή. Ο ίδιος αναφέρει πως γίνονται προσπάθειες μέσα από την διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ώστε η περιοχή να αποκτήσει το βασικό της brandname, βασιζόμενο στα τοπικά προϊόντα και την αγροτική παραγωγή.
Ο κ. Γκουντάρας σημειώνει πως η διασύνδεση θα μπορούσε να υπάρξει και μεταξύ των αγροτικών συνεταιρισμών και των βιοτεχνιών της περιοχής με τα τελικά σημεία πώλησης, στα πρότυπα του Έτενχαϊμ όπου οι αγροτικοί συνεταιρισμοί και οι αγρότες, έχουν διασυνδεθεί εδώ και αρκετά χρόνια.
Τουρισμός και διατροφή με brandname Αγιάς
Αντίστοιχες πρακτικές βασιζόμενες στα πρότυπα της ανάδειξης των τοπικών προϊόντων στην διατροφή, είναι κάποια από τα βασικά σχέδια του δημάρχου Αγιάς, καθώς όπως σημειώνει στη LarissaPress.gr, τα τοπικά προϊόντα διατροφής θα πρέπει άμεσα να μπουν στον τουριστικό κλάδο διαμορφώνοντας ένα σημαντικό brandname.
«Θα πρέπει να φτάσουμε σε μια φάση που τα εστιατόρια για παράδειγμα στην περιοχή, να προσφέρουν σπεσιαλιτέ και πιάτα με τοπικά προϊόντα. Το κάστανο είναι ένα από τα σημαντικότερα προϊόντα που παράγεται στην περιοχή. Γιατί λοιπόν να μην ενταχθεί το κάστανο στο μενού των εστιατορίων, μέσα από διάφορες συνταγές δημιουργώντας προστιθέμενη αξία και ένα brandname για τον τουρίστα. Έχουμε για παράδειγμα συλλόγους γυναικών που παράγουν γλυκά. Γιατί οι να μην προσφέρονται αυτά τα γλυκά στα καφέ της περιοχής μαζί με τον καφέ ως συνοδευτικό; Γιατί είναι καλύτερο να πίνει κάποιος τον καφέ του στις επιχειρήσεις της ευρύτερης περιοχής, με ένα εισαγόμενο κουλουράκι από την Γαλλία;» διερωτάται ο δήμαρχος, για να προσθέσει, πως «η διασύνδεση αυτή της τοπικής αυτοτροφοδοτούμενης οικονομίας, στα πρότυπα της Τοσκάνης και του Έτενχαϊμ, είναι το μέλλον της ανάπτυξης της περιοχής».
Σημειώνεται πως σε αυτή την κατεύθυνση ετοιμάζεται να μπει σε εφαρμογή σχέδιο ώστε οι επιχειρήσεις τουρισμού, να ενταχθούν σε ένα πρόγραμμα σεμιναρίων για να μπορέσουν να προσαρμοστούν στα οικονομικά μοντέλα στήριξης της τοπικών προιόντων, ενώ σχεδιάζεται και η δυνατότητα όσες επιχειρήσεις ενδιαφερθούν να αποκτήσουν και ειδικό σήμα – πιστοποιητικό.
Παράλληλα ένα από τα στοιχεία που εκτιμάται ότι θα δώσει ένα ακόμη δυνατό «σπρώξιμο» στην οικονομία της περιοχής, στην κατεύθυνση της αυτοτροφοδοτούμενης τοπικής οικονομίας, είναι και η προσπάθεια που βρίσκεται σε εξέλιξη ώστε ο δήμος να υλοποιήσει ερευνητικό πρόγραμμα με την στήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και σε συνεργασία με τον ΕΛΓΟ Δήμητρα, για την καταπολέμηση ασθένειας που πλήττει τις καστανιές αλλά και να πιστοποιηθούν τοπικά προϊόντα που παράγονται και διαθέτονται στην περιοχή.