Συνέντευξη στον ΛΕΥΤΕΡΗ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ
Η πανδημία του κορωνοϊού σαρώνει ό,τι παλιό γνωρίζαμε στον τρόπο λειτουργίας της αγοράς. Από την μικρότερη μέχρι την μεγαλύτερη επιχείρηση, όλοι πλέον αντιλαμβάνονται πως μια νέα πραγματικότητα έχει διαμορφωθεί, όσον αφορά τις συνήθειες και τον τρόπο με τον οποίο το καταναλωτικό κοινό προχωράει στις αγορές του.
Κάποιες επιχειρήσεις το είχαν προβλέψει πολύ νωρίτερα και εκμεταλλεύτηκαν το διάστημα της πρώτης καραντίνας, με αποτέλεσμα να δούνε τα νούμερα των πωλήσεων τους να εκτοξεύονται. Ίσως αυτό το σημείο να ήταν “ο ασθενής μηδέν”, για να χρησιμοποιήσουμε και έναν όρο της εποχής, καθώς όλοι πλέον τρέχουν να προσαρμοστούν στις νέες εξελίξεις.
Ποια είναι η νέα πραγματικότητα στην αγορά και στον κόσμο των επιχειρήσεων; Τι δείχνουν οι προβλέψεις για το μέλλον; Και ποια είναι τα σωστά βήματα που μπορεί να κάνει ένας επιχειρηματίας για να προσαρμόσει την επιχείρηση του στη νέα πραγματικότητα.
Απευθυνθήκαμε στον κ. Θανάση Καμέα, ιδρυτή της Plushost.gr ο οποίος μετράει ήδη 18 χρόνια στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου, ως ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω από τις μεγαλύτερες επιτυχίες στον συγκεκριμένο τομέα, για να μας δώσει τις κατάλληλες απαντήσεις…
Σίγουρα οι επιχειρήσεις ειδικά οι μικρότερες που δεν έχουν αναπτύξει διαδικτυακή δραστηριότητα και δεν έχουν προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα της εποχής αργά ή γρήγορα όχι μόνο θα δουν τον τζίρο τους να μειώνεται αλλά πολλές από αυτές θα αναγκαστούν να κλείσουν
Η πανδημία του κορωνοϊού έφερε, συν τοις άλλοις, μια νέα πραγματικότητα, όσον αφορά τις ηλεκτρονικές πωλήσεις προϊόντων και αντιστοίχως τις αγορές. Τι δείχνουν τα στοιχεία επ αυτού;
Αδιαμφισβήτητα η πανδημία του κορωνοϊού έθεσε νέα δεδομένα και κανόνες καθιερώνοντας μια νέα κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα. Προφανώς αυτή η νέα πραγματικότητα ή πιο εύστοχα θα μπορούσαμε να πούμε η νέα καθημερινότητα επαναπροσδιόρισε έναν από τους μοχλούς ανάπτυξης της οικονομίας που δεν είναι άλλος από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ήδη από την πρώτη περίοδο του lock down φάνηκαν τα αποτελέσματα τα οποία αποτυπώθηκαν και στη πανελλαδική έρευνα που διενεργήθηκε από την εταιρία μας, την Plushost.gr, από όπου προέκυψε ξεκάθαρα όχι μόνο η εκτόξευση των αποτελεσμάτων των online επιχειρήσεων αλλά και η αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών των ανθρώπων που δεν ήταν εξοικειωμένοι με τις ηλεκτρονικές αγορές. Η πορεία των online επιχειρήσεων μετά το πρώτο lock down έως και σήμερα που μιλάμε, που σε πολλές περιπτώσεις έχουν τετραπλασιάσει τους τζίρους τους απλά επιβεβαιώνουν την επόμενη ημέρα.
Ποιες είναι οι προβλέψεις για το μέλλον;
Το ηλεκτρονικό εμπόριο ήρθε όχι μόνο για να μείνει αλλά και να εξελιχθεί ταχύτατα στα επόμενα χρόνια. Ούτως η άλλως θα μπορούσαμε να πούμε ότι τα τελευταία χρόνια το εμπόριο γενικά βρίσκεται σε διαδικασία μετασχηματισμού και από την παραδοσιακή του μορφή με την ύπαρξη μόνο φυσικών καταστημάτων περνάμε στο ηλεκτρονικό εμπόριο ή αν θέλετε σε έναν συνδυασμό των παραπάνω. Σίγουρα η πανδημία του κορωνοϊού επιτάχυνε σημαντικά τις εξελίξεις και αυτό φαίνεται κυρίως από την αύξηση των αγορών που πραγματοποιούνται από τους παραδοσιακούς online αγοραστές οι οποίοι τοποθετούνται ηλικιακά από 35 έως 50 ετών αλλά και από το καινούργιο κοινό μεγαλύτερης σε ηλικία άτομα που θα συνεχίσει να αγοράζει online.
Μπορούμε να μιλάμε για το «τέλος της αγοράς» με τον τρόπο που την γνωρίζαμε;
Πιο εύστοχα θα μπορούσαμε να πούμε ότι θα υπάρξει μετεξέλιξη της αγοράς με τον τρόπο που την γνωρίζαμε. Σίγουρα οι επιχειρήσεις ειδικά οι μικρότερες που δεν έχουν αναπτύξει διαδικτυακή δραστηριότητα και δεν έχουν προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα της εποχής αργά ή γρήγορα όχι μόνο θα δουν τον τζίρο τους να μειώνεται αλλά πολλές από αυτές θα αναγκαστούν να κλείσουν. Αν θέλουμε να το θέσουμε διαφορετικά η ενασχόληση με το ηλεκτρονικό εμπόριο για τον κάθε έμπορα – επιχειρηματία αποτελεί μονόδρομο όχι μόνο στην περαιτέρω ανάπτυξη της επιχείρησης του αλλά και στην βιωσιμότητα του. Από την άλλη η τεχνολογία σήμερα με τις εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας και τεχνητής νοημοσύνης που έχουν διεισδύσει και στο ecommerce «υπόσχονται» μια αρμονικά τεχνολογική συνύπαρξη φυσικών και ηλεκτρονικών καταστημάτων δημιουργώντας τα τέλεια επιχειρηματικά μοντέλα ιδιαίτερα στις μεγάλες επιχειρήσεις που διαθέτουν αρκετά φυσικά καταστήματα..
Η νέα αυτή πραγματικότητα έχει οδηγήσει όλες σχεδόν τις επιχειρήσεις να θέλουν να εισέλθουν στον κόσμο του ηλεκτρονικού εμπορίου ή να το σκέφτονται σοβαρά. Ποια είναι τα κατάλληλα βήματα στα οποία θα πρέπει να προχωρήσει;
Σίγουρα είναι η κατάλληλη στιγμή για να γίνει επαναπροσδιορισμός στο τρόπο που οι επιχειρηματίες αντιλαμβάνονται το εμπόριο γενικά και να βάλουν τις σωστές βάσεις αξιοποιώντας σωστά τις ευκαιρίες ανάπτυξης που προσφέρονται μέσα από το ηλεκτρονικό εμπόριο. Πρώτα από όλα τα υφιστάμενα ηλεκτρονικά καταστήματα επιβάλλεται να διορθώσουν τα λάθη στις διαδικασίες και τον τρόπο που λειτουργούν ώστε να χτιστούν σχέσεις εμπιστοσύνης με τους πελάτες τους ειδικά με τους νέους χρήστες οι οποίες πρέπει να διατηρηθούν και να ενισχυθούν και την επόμενη ημέρα. Επιπλέον οι επιχειρήσεις που θέλουν να εισέλθουν στον χώρο πρέπει να κάνουν σωστά και στοχευμένα βήματα έχοντας δίπλα τους συνεργάτες που γνωρίζουν σε βάθος το ecommerce οι οποίοι θα τους οδηγήσουν χωρίς ρίσκο στην επόμενη ημέρα. Γιατί ας μην ξεχνάμε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο δεν είναι απλά μια πλατφόρμα που «αποτυπώνει» την παρουσία μιας επιχείρησης στο internet, αλλά ένα σύνολο ενεργειών που όταν πραγματοποιηθούν με τον σωστό τρόπο χτίζουν στην κυριολεξία βιώσιμες και αναπτυσσόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις.
Ποια τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα του ηλεκτρονικού εμπορίου;
Αυτή η ερώτηση σίγουρα απαιτεί πολύ μεγάλη κουβέντα και ανάλυση προκειμένου να αποφύγουμε τις τετριμμένες απαντήσεις. Μέσα από την ενασχόληση μου με το αντικείμενο τα τελευταία 18 χρόνια ως επιχειρηματίας στο χώρο με πάνω από 700 πετυχημένα ηλεκτρονικά καταστήματα αλλά και ως καταναλωτής, αυτό που ονομάζουμε πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του ηλεκτρονικού εμπορίου έχουν περάσει από διάφορα στάδια. Το σίγουρο είναι ότι η ωριμότητα και η εξοικείωση των καταναλωτών με τις νέες τεχνολογίες, η ανάπτυξη της τεχνολογίας, η ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων αλλά και η ασφάλεια των συναλλαγών έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα που πλέον τα πλεονεκτήματα είναι πολύ περισσότερα από τα «ενδεχόμενα» μειονεκτήματα.
Τι θα πρέπει να προσέχει, αντίστοιχα, ο καταναλωτής που χάνεται μέσα στον λαβύρινθο των ηλεκτρονικών σελίδων επιχειρήσεων και προϊόντων;
Ο έξυπνος καταναλωτής είναι ο υποψιασμένος καταναλωτής. Πριν λοιπόν προβεί σε μια αγορά από το διαδίκτυο θα πρέπει:
· Να ελέγχει πάντοτε την αξιοπιστία του ηλεκτρονικού καταστήματος που περιηγείται.
· Να αγοράσει από επιχειρήσεις για τις οποίες υπάρχουν θετικές κριτικές.
· Να τσεκάρει τις τιμές των προϊόντων και την διαθεσιμότητά τους.
· Να ελέγχει την ασφάλεια των συναλλαγών.
· Να ελέγχει την γνησιότητα των προϊόντων που αγοράζει βάσει των κωδικών που πρέπει να αναγράφονται σε εμφανές σημείο.
Πως βλέπετε τον κόσμο των επιχειρήσεων σε δέκα χρόνια από τώρα;
Η οποιαδήποτε απάντηση θα είναι εντελώς παρακινδυνευμένη τουλάχιστον από τεχνολογικής πλευράς. Τεχνολογίες που σήμερα φαντάζουν ότι ήρθαν από το μέλλον ( επαυξημένη πραγματικότητα, τεχνητή νοημοσύνη κλπ) αναιρούνται την επόμενη στιγμή και την θέση τους παίρνουν νέα επιτεύγματα. Το σίγουρο όμως είναι ότι σε καμία περίπτωση οι εμπορικές επιχειρήσεις αλλά και οι εταιρίες πληροφορικής δεν θα πρέπει να χάσουν αυτό το τραίνο των εξελίξεων και θα πρέπει να εναρμονίζονται πάντοτε με τα νέα δεδομένα που θα προκύψουν.