Με επίδοση που τη φέρνει στην κορυφή των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων, η Ιωάννα Παπακώστα, μαθήτρια των Εκπαιδευτηρίων Μπακογιάννη στη Λάρισα, εξασφάλισε την είσοδό της στην Ιατρική Σχολή συγκεντρώνοντας 19.780 μόρια. Κόρη δύο εκπαιδευτικών, μεγάλωσε σε ένα περιβάλλον όπου η γνώση και η αγάπη για το διάβασμα αποτελούσαν καθημερινότητα. Με συστηματική προετοιμασία, οργάνωση και ψυχραιμία κατάφερε να κάνει πραγματικότητα το όνειρό της, καθώς η Ιατρική ήταν από τα παιδικά της χρόνια η πρώτη και αδιαπραγμάτευτη επιλογή.
Στη συνέντευξη που ακολουθεί μιλά για τη διαδρομή μέχρι την επιτυχία, τον τρόπο που διαχειρίστηκε το άγχος, τη συμβολή της οικογένειάς της, αλλά και τις συμβουλές που δίνει στους μαθητές που θα βρεθούν του χρόνου στη θέση της.
Η Ιωάννα Παπακώστα στο iefimerida.gr
Πότε ξεκίνησες την προετοιμασία για τις Πανελλήνιες;
Η προετοιμασία ουσιαστικά ξεκίνησε από τη Β’ Λυκείου. Στα Εκπαιδευτήρια Μπακογιάννη αρχίζουμε από τότε να δουλεύουμε την ύλη των Πανελλαδικών, ώστε στη Γ’ Λυκείου να είμαστε ήδη εξοικειωμένοι με τα μαθήματα. Αυτό έκανε τη διαδικασία πιο οργανωμένη, πιο απλή και βοήθησε σημαντικά να μειωθεί το άγχος. Θεωρώ ότι αυτή η σταδιακή προετοιμασία ήταν από τους σημαντικότερους λόγους που ένιωθα σιγουριά στις εξετάσεις.
Πώς κύλησε η φετινή χρονιά; Διάβαζες συστηματικά; Στερήθηκες πράγματα ή προσπάθησες να τα συνδυάσεις;
Οι Πανελλαδικές απαιτούν αναμφίβολα κάποιες θυσίες και για μένα προτεραιότητα ήταν το διάβασμα. Παρ’ όλα αυτά, δεν εγκατέλειψα την κοινωνική μου ζωή. Έβγαινα με τις φίλες μου, κυρίως τα Σάββατα, γιατί ένιωθα πως είχα ανάγκη από ένα διάλειμμα για να διατηρώ την ψυχική μου ισορροπία.
Διάβαζα καθημερινά και με πρόγραμμα, αλλά προσπαθούσα να ακούω και τον εαυτό μου. Αν ένιωθα κουρασμένη ή εξαντλημένη, έκανα ένα διάλειμμα ή μείωνα τους ρυθμούς μου. Δεν πίστεψα ποτέ στις υπερβολές -η ποιότητα της μελέτης είναι σημαντικότερη από τις ατελείωτες ώρες πάνω από τα βιβλία.
Η Ιατρική ήταν εξαρχής ο στόχος σου;
Ναι, ήταν πάντα η πρώτη μου επιλογή. Από πολύ μικρή με ενέπνεε το έργο των γιατρών και θεωρούσα πως πρόκειται για ένα λειτούργημα που συνδυάζει γνώση, επιστήμη και προσφορά στον άνθρωπο. Παράλληλα, τα μαθήματα της κατεύθυνσης ήταν πάντα τα αγαπημένα μου και ένιωθα ότι ταίριαζαν τόσο στον τρόπο σκέψης όσο και στον χαρακτήρα μου.
Οι γονείς σου είναι εκπαιδευτικοί. Πόσο βοήθησε αυτό στην προετοιμασία σου;
Με βοήθησε πάρα πολύ. Ο πατέρας μου είναι καθηγητής Φυσικής και, επειδή ήταν και δικός μου καθηγητής, με καθοδήγησε ουσιαστικά σε όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας. Εκτός από τη γνώση, με βοήθησε πολύ να διαχειρίζομαι το άγχος και να διατηρώ την ψυχραιμία μου, κάτι που στις Πανελλαδικές είναι εξίσου σημαντικό με το διάβασμα.
Δεν είναι πάντα εύκολο να έχεις τον πατέρα σου και καθηγητή σου. Το άγχος είναι μεγαλύτερο, γιατί θέλεις να ανταποκριθείς στις προσδοκίες του. Ήθελα να είναι περήφανος για μένα και πιστεύω πως τα κατάφερα.
Η μητέρα μου είναι φιλόλογος και μαζί της προετοιμαζόμουν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Η βοήθεια που είχα από το σπίτι ήταν πολύ σημαντική. Πάνω απ’ όλα, όμως, αυτό που μου χάρισαν οι γονείς μου είναι η αγάπη για τη γνώση, η συνέπεια και η οργανωτικότητα.
Όταν ολοκληρώθηκαν οι εξετάσεις, πίστευες ότι είχες γράψει τόσο καλά; Είχες αμφιβολίες;
Είμαι άνθρωπος που γνωρίζει αρκετά καλά τις δυνατότητές του. Παρακολουθούσα την πορεία μου όλη τη χρονιά και ήξερα ότι μπορούσα να πετύχω έναν πολύ υψηλό στόχο.
Μετά από κάθε εξέταση έφευγα ικανοποιημένη. Είχα ολοκληρώσει τα θέματα μέσα στον χρόνο και προλάβαινα να ελέγξω προσεκτικά τις απαντήσεις μου. Δεν υπήρξε κάποιο μάθημα από το οποίο έφυγα απογοητευμένη ή με έντονες αμφιβολίες.
Με 19.780 μόρια είσαι ανάμεσα στις κορυφαίες επιδόσεις της χώρας. Όταν είδες τα αποτελέσματα, τι ένιωσες; Περίμενες αυτή την πρωτιά;
Δεν περίμενα ότι θα ήμουν η πρώτη των πρώτων. Περίμενα πως είχα γράψει πολύ καλά, αλλά αυτή η διάκριση ήταν μια υπέροχη έκπληξη.
Ένιωσα τεράστια χαρά και δικαίωση για την προσπάθεια που έκανα όλα αυτά τα χρόνια. Παράλληλα, ένιωσα μεγάλη συγκίνηση γιατί κατάφερα να κάνω περήφανους τους γονείς μου, το σχολείο μου και τους καθηγητές μου που με στήριξαν και πίστεψαν στις δυνατότητές μου.
Ποια συμβουλή θα έδινες στους μαθητές που θα δώσουν Πανελλαδικές την επόμενη χρονιά;
Να εμπιστεύονται τον εαυτό τους και τις δυνατότητές τους. Να μην παρασύρονται από συγκρίσεις και υπερβολές, αλλά να ακούν τις ανάγκες τους και να βρίσκουν τον δικό τους ρυθμό στο διάβασμα.
Εξίσου σημαντικό είναι να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους. Το άγχος μπορεί να γίνει ο μεγαλύτερος αντίπαλος ενός μαθητή. Όταν υπάρχει σωστή προετοιμασία, συνέπεια και πίστη στον στόχο, όλα μπορούν να γίνουν πραγματικότητα.
























