Σφοδρή επίθεση στην κυβέρνηση εξαπολύει ο Τομέας Αυτοδιοίκησης του κόμματος ΕΛΑΣ, με αφορμή την υπερψήφιση του νέου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης στη Βουλή. Σε ανακοίνωσή του, το κόμμα του Αλέξη Τσίπρα χαρακτηρίζει το νομοθέτημα ως επικοινωνιακό πυροτέχνημα, χρησιμοποιώντας τη φράση «ὤδινεν ὄρος καὶ ἔτεκεν μῦν», και κατηγορεί τη Νέα Δημοκρατία για προσπάθεια κομματικού ελέγχου των Δήμων και των Περιφερειών.
Σύμφωνα με την ΕΛΑΣ, ο νέος Κώδικας δεν αποτελεί την πολυδιαφημισμένη θεσμική τομή, αλλά μια απλή κωδικοποίηση διάσπαρτων διατάξεων, η οποία, αν και αναγκαία, δεν αντιμετωπίζει τα υπαρξιακά προβλήματα του θεσμού. Το κόμμα τονίζει ότι συνεχίζουν να λείπουν οι αναγκαίοι πόροι, οι πραγματικές αρμοδιότητες και η εμπιστοσύνη προς την Αυτοδιοίκηση, η οποία παραμένει οικονομικά και διοικητικά εξαρτημένη από το κεντρικό κράτος.
Αντιδράσεις για το εκλογικό σύστημα
Στο επίκεντρο της κριτικής της ΕΛΑΣ βρίσκεται η κατάργηση του δεύτερου γύρου των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών. Η ανακοίνωση χαρακτηρίζει το νέο σύστημα ως «εφεύρημα» που αποσκοπεί στην ενίσχυση της «σημερινής υπεροπλίας της Νέας Δημοκρατίας» στην Αυτοδιοίκηση.
«Δεν μπορεί οι Δήμαρχοι και οι Περιφερειάρχες να καλούνται να διοικήσουν για μία ολόκληρη πενταετία χωρίς να διαθέτουν την εμπιστοσύνη της πλειοψηφίας των πολιτών», αναφέρει χαρακτηριστικά το δελτίο τύπου, κάνοντας λόγο για θεσμική διαστρέβλωση και υπονόμευση της αντιπροσωπευτικότητας. Η ΕΛΑΣ υπεραμύνεται του συστήματος των δύο γύρων, τονίζοντας ότι λειτούργησε αποτελεσματικά τα τελευταία πενήντα χρόνια, εξασφαλίζοντας τη δημοκρατική νομιμοποίηση των αιρετών αρχών.
Παράλληλα, το κόμμα επισημαίνει ότι οι αλλαγές αυτές δεν συγκεντρώνουν τη συναίνεση κανενός συλλογικού αυτοδιοικητικού οργάνου, ούτε της μεγάλης πλειοψηφίας των ανθρώπων της Αυτοδιοίκησης.
Πρωτοβουλία για διάλογο
Καταλήγοντας, ο Τομέας Αυτοδιοίκησης της ΕΛΑΣ ξεκαθαρίζει ότι δεν θα αποδεχθεί ένα συγκεντρωτικό μοντέλο ελέγχου της χώρας από το Μέγαρο Μαξίμου. Προαναγγέλλει, μάλιστα, την έναρξη ευρείας διαβούλευσης με τις τοπικές κοινωνίες και τους φορείς της Αυτοδιοίκησης, με σκοπό τη διαμόρφωση προγραμματικών προτάσεων (που θα δημοσιοποιηθούν τον επόμενο μήνα) για έναν θεσμό ισχυρό, ανεξάρτητο και αναπτυξιακό.
Ολόκληρη η ανακοίνωση της ΕΛΑΣ:
Νέος Κώδικας Αυτοδιοίκησης: «Ὤδινεν ὄρος καὶ ἔτεκεν μῦν»
Ο Κώδικας Αυτοδιοίκησης που ψηφίστηκε στη Βουλή και παρουσιάστηκε από την κυβέρνηση ως μεγάλη θεσμική μεταρρύθμιση δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της Αυτοδιοίκησης.
Αν πράγματι είχε σκοπό να αποτελέσει τομή για τα σημερινά δεδομένα και να θωρακίσει τον θεσμό, τότε θα άνοιγε μια ουσιαστική και ειλικρινή συζήτηση με τον κόσμο της Αυτοδιοίκησης.
Η κυβέρνηση πέτυχε να συγκεντρώσει τις διάσπαρτες νομοθετικές διατάξεις σε ένα ενιαίο και πιο σαφές θεσμικό πλαίσιο, κάτι που ήταν αναγκαίο. Μέχρι εκεί όμως. Πρόκειται για μια κωδικοποίηση, χωρίς καμία ουσιαστική μεταρρύθμιση που να ενισχύει την Αυτοδιοίκηση. Συνεχίζουν να λείπουν οι αναγκαίοι πόροι, οι πραγματικές αρμοδιότητες και, κυρίως, η εμπιστοσύνη προς τον θεσμό. Η Αυτοδιοίκηση εξακολουθεί να είναι οικονομικά εξαρτημένη από το κεντρικό κράτος, ενώ η μεγάλη μεταρρύθμιση που εξαγγέλθηκε εδώ και επτά χρόνια δεν έγινε ποτέ.
Με έναν διάτρητο, συνταγματικά και δημοκρατικά, νέο Αυτοδιοικητικό Κώδικα, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας επιχειρεί να ελέγξει τους κανόνες των εκλογών στους Δήμους και τις Περιφέρειες. Η κατάργηση του δεύτερου γύρου των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών αποτελεί ένα εφεύρημα που επιχειρεί να ενισχύσει τη σημερινή υπεροπλία της Νέας Δημοκρατίας στην Αυτοδιοίκηση, χωρίς όμως ούτε αυτή η πρόταση να έχει τελικά εξασφαλίσει την απαιτούμενη συμφωνία. Αυτό είναι έκδηλο από το ότι η μεταρρύθμιση δεν συγκεντρώνει τη συναίνεση κανενός αυτοδιοικητικού οργάνου, ούτε της μεγάλης πλειοψηφίας των ανθρώπων της Αυτοδιοίκησης.
Επί της ουσίας, αυτό που προκύπτει είναι μία θεσμική διαστρέβλωση, και υπονόμευση της αντιπροσωπευτικότητας σε έναν από τους σημαντικότερους θεσμούς της δημοκρατικής διακυβέρνησης.
Δεν μπορεί οι Δήμαρχοι και οι Περιφερειάρχες να καλούνται να διοικήσουν για μία ολόκληρη πενταετία χωρίς να διαθέτουν την εμπιστοσύνη της πλειοψηφίας των πολιτών. Για τον λόγο αυτό απαιτείται αυξημένη πλειοψηφία. Το σύστημα των δύο γύρων, που εφαρμόστηκε στη χώρα, με επιμέρους τροποποιήσεις τα τελευταία πενήντα χρόνια, λειτούργησε αποτελεσματικά και εξασφάλισε τη δημοκρατική νομιμοποίηση των αιρετών αρχών.
Η ΕΛΑΣ, δίπλα στους πολίτες και στις τοπικές και περιφερειακές κοινωνίες, δεν θα επιτρέψει ένα συγκεντρωτικό και αντιδημοκρατικό κονκλάβιο πέριξ του Μεγάρου Μαξίμου να ελέγχει κάθε γωνιά της Ελλάδας. Η πατρίδα μας χρειάζεται ισχυρή Αυτοδιοίκηση, πραγματική αποκέντρωση και περιφερειακή ανάπτυξη.
Το επόμενο χρονικό διάστημα η ΕΛΑΣ θα ξεκινήσει μια ευρεία διαβούλευση με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους ανθρώπους της, ώστε από κοινού, πάνω στις προγραμματικές μας προτάσεις που θα δημοσιοποιηθούν τον ερχόμενο μήνα, να διαμορφώσουμε έναν θεσμό ισχυρό, ανεξάρτητο και αναπτυξιακό.
Ξεκινάμε για να αλλάξουμε συνολικά την πολιτική στην Αυτοδιοίκηση. Η πολιτική αλλαγή, βέβαια, θα έρθει μία ώρα αρχύτερα, γιατί οι πολίτες έχουν μάτια και βλέπουν.
























