Μια διακομματική κοινοβουλευτική επιτροπή στη Γαλλία ολοκλήρωσε έρευνα έξι μηνών για τις ψυχολογικές συνέπειες της χρήσης του TikTok από ανήλικους και κατέληξε σε σειρά αυστηρών συστάσεων. Κεντρική πρόταση είναι η απαγόρευση χρήσης κοινωνικών δικτύων σε παιδιά κάτω των 15 ετών, καθώς και η νυχτερινή ψηφιακή απαγόρευση από τις 22:00 έως τις 08:00 για εφήβους 15 έως 18 ετών.
«Γραμμή παραγωγής δυσφορίας»
Η έρευνα διαπιστώνει ότι το TikTok «εκθέτει συνειδητά τα παιδιά σε τοξικό, επικίνδυνο και εθιστικό περιεχόμενο», χαρακτηρίζοντάς το ως «γραμμή παραγωγής δυσφορίας» για τους νέους.
Μεταξύ των 43 συστάσεων περιλαμβάνονται:
- καθολική απαγόρευση κοινωνικών δικτύων για ανηλίκους κάτω των 15 ετών,
- διακοπή χρήσης εφαρμογών από τις 22:00 έως τις 08:00,
- πλήρης απαγόρευση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία,
- θέσπιση ποινικού αδικήματος «ψηφιακής αμέλειας» για γονείς που δεν προστατεύουν τα παιδιά τους από τους κινδύνους του διαδικτύου.
Η εισηγήτρια Laure Miller διευκρίνισε ότι το τελευταίο μέτρο αποτελεί επέκταση της ισχύουσας νομοθεσίας, σημειώνοντας: «Αν ένα παιδί έξι ετών περνά επτά ώρες την ημέρα στο TikTok, μπορούμε να αναρωτηθούμε αν οι γονείς του πράγματι προστατεύουν την ασφάλεια και την ηθική του ανάπτυξη».
Αντιδράσεις και διεθνές πλαίσιο
Το TikTok αρνείται τις κατηγορίες, υποστηρίζοντας ότι διαθέτει ολοκληρωμένο πρόγραμμα ασφάλειας με περισσότερες από 70 λειτουργίες ειδικά σχεδιασμένες για την προστασία των νέων. Ωστόσο, η γαλλική επιτροπή καλεί σε αυστηρότερους ελέγχους και νέες ρυθμίσεις.
Οι γαλλικές προτάσεις έρχονται μετά τη νομοθεσία της Αυστραλίας, η οποία από τον Δεκέμβριο απαγορεύει τα κοινωνικά μέσα σε παιδιά κάτω των 16 ετών και επιβάλλει πρόστιμα στις πλατφόρμες που δεν ελέγχουν την ηλικία των χρηστών. Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις και σχεδιάζει την κατάθεση προτάσεων για την προστασία των παιδιών στην ψηφιακή εποχή.
Στο ίδιο πλαίσιο, ο πρόεδρος της έρευνας Arthur Delaporte παρέπεμψε τον φάκελο στην εισαγγελική αρχή του Παρισιού, ζητώντας ποινική έρευνα για ενδεχόμενη «επικίνδυνη έκθεση» των νέων χρηστών του TikTok. Παράλληλα, η Γαλλία εξετάζει νέες ρυθμίσεις για την εποπτεία της διαδικτυακής διαφήμισης και της χρηματοδότησης περιεχομένου.