Η αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ περνά σε μια νέα φάση, με τη ΓΑΙΑΟΣΕ να αναλαμβάνει ρόλο-κλειδί σε μεγάλα έργα που μπορούν να αλλάξουν τον χάρτη των logistics και των σιδηροδρομικών υποδομών της χώρας.
«Τώρα είναι η στιγμή για να αξιοποιήσουμε την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ… Θα κινηθούμε με ταχύτητα, έχουμε ήδη ξεκινήσει», δήλωσε χαρακτηριστικά ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης που διοργάνωσε το Υπερταμείο στο πλαίσιο της 89ης ΔΕΘ.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ αποκτώντας όλη την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ, στοχεύει να προχωρήσει στην αξιοποίησης της μέσω ώριμων και παραγωγικών διαγωνισμών με διαφάνεια και ταχύτητα. Σήμερα η εταιρεία διαχειρίζεται 100.000 στρέμματα και 5.000 ακίνητα σε όλη τη χώρα, με 75 ενεργές συμβάσεις μόνο στη Θεσσαλονίκη, ενώ στο χαρτοφυλάκιό της ξεχωρίζουν το Θριάσιο, το στρατόπεδο Γκόνου και οι σιδηροδρομικοί σταθμοί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Το στρατόπεδο Γκόνου
Στη Θεσσαλονίκη, η μετατροπή του στρατοπέδου Γκόνου σε εμπορευματικό κέντρο logistics αποτελεί την κορυφαία προτεραιότητα της εταιρείας. Στη εκδήλωση του Υπερταμείου, ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ, Παναγιώτης Μπαλωμένος επισήμανε ότι ο ανταγωνιστικός διάλογος ολοκληρώνεται στο τέλος του μήνα, ενώ μέχρι το τέλος του έτους αναμένονται οι οικονομικές προσφορές από τα επενδυτικά σχήματα που συμμετέχουν στον διαγωνισμό. Υπενθυμίζεται, ότι βασικοί διεκδικητές είναι η κοινοπραξία «Goldair Cargo – Aktor – Trade Estates και του ΟΛΘ.
Με τον ίδιο να υποστηρίζει ότι το project εντάσσεται στο συνολικό πλάνο logistics της εταιρείας, που καλύπτει 1.700 στρέμματα και επενδύσεις ύψους 700 εκατ. ευρώ, μαζί με το Θριάσιο στην Αθήνα και το νέο hub που σχεδιάζεται στη Λάρισα.
Η Λάρισα στο «ραντάρ»
Στη Λάρισα, η ΓΑΙΑΟΣΕ δρομολογεί την αξιοποίηση ακινήτου 400 στρεμμάτων, δίπλα στο παλιό εργοστάσιο ζάχαρης. Η πρόσκληση εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος «τρέχει» έως τις 17 Οκτωβρίου 2025, με στόχο να συγκεντρωθούν προτάσεις και ιδέες για το βέλτιστο μείγμα χρήσεων. Τεχνικός σύμβουλος της διαδικασίας είναι η ReDePlan.
Ο επιβατικός και ο εμπορευματικός σταθμός Θεσσαλονίκης
Ειδική μνεία έγινε στον Επιβατικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, ο οποίος εμφανίζει εικόνα απαξίωσης. «Σε κανέναν μας δεν αρέσει ο σταθμός και η κατάσταση στην οποία βρίσκεται», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος, διευκρινίζοντας ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ διαχειρίζεται μόνο τους εμπορικούς χώρους, καθώς οι υποδομές ανήκουν στον ΟΣΕ.
Παρά ταύτα, έχουν εκπονηθεί μελέτες βιωσιμότητας, στρατηγικής περιβαλλοντικών επιπτώσεων και υπολογιστική μελέτη, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη πρόσκληση εκδήλωσης δεσμευτικού ενδιαφέροντος, για να μετατραπεί σε ένα χώρο πολυλειτουργικό. Παράλληλα, σε συνεργασία με τον ΟΣΕ, το Υπερταμείο και το Υπουργείο Υποδομών, δρομολογείται εξωραϊσμός του σταθμού, στα όρια που προβλέπει η νομοθεσία.
Για τον Εμπορευματικό Σταθμό, η ΓΑΙΑΟΣΕ συμμετέχει με την ανταλλαγή έκτασης που συνδέεται με το Μουσείο Ολοκαυτώματος. Σήμερα υπάρχουν ενεργές συμβάσεις και προγραμματίζονται νέες βραχυχρόνιες, ενώ εκπονείται μελέτη βιωσιμότητας ώστε να καθοριστούν οι δυνατότητες αξιοποίησης στο μέλλον.
Στο στόχαστρο και ο επιβατικός σταθμός του Πειραιά
Η ΓΑΙΑΟΣΕ προχώρησε πρόσφατα στη δημοσίευση νέων προσκλήσεων ενδιαφέροντος για την αξιοποίηση σιδηροδρομικού σταθμού του Πειραιά. Στον Πειραιά, το ακίνητο των 13.000 τ.μ., σε κομβική τοποθεσία δίπλα στο λιμάνι και στους σταθμούς ΗΣΑΠ και Μετρό, προσφέρεται για ανάπτυξη πολλαπλών χρήσεων, όπως εμπορικά καταστήματα, τουριστικές εγκαταστάσεις, γραφεία, πολιτιστικές υποδομές και χώρους στάθμευσης. Στόχος είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου αστικού κόμβου υψηλής αξίας, ενσωματωμένου στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.
Ο σταθμός του Πύργου
Σε εξέλιξη βρίσκεται ηλεκτρονικός ανοικτός πλειοδοτικός διαγωνισμός για την εκμίσθωση χώρου στον Σιδηροδρομικό Σταθμό Πύργου Ηλείας. Το νεοκλασικό κτίριο του 1882, σε κεντρικό σημείο της πόλης, προορίζεται για ανάπτυξη αναψυκτηρίου ή καταστήματος εστίασης, καθώς και πώλησης τοπικών προϊόντων και αναμνηστικών. Η μίσθωση θα έχει διάρκεια 15 ετών, με εκκίνηση στα 1.670 ευρώ μηνιαίως και με πρόβλεψη αναπροσαρμογής.
Η στρατηγική της ΓΑΙΑΟΣΕ για την επιτυχία των διαγωνισμών στηρίζεται σε δύο καίρια εργαλεία. Αφενός, στις προσκλήσεις εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος, μέσω των οποίων η εταιρεία έρχεται σε επαφή με την αγορά, αποκτά γνώση και σχεδιάζει πιο αποτελεσματικά τους διαγωνισμούς. Αφετέρου, στον έγκαιρο εντοπισμό πιθανών εμποδίων που θα μπορούσαν να καθυστερήσουν επενδύσεις, ώστε αυτά να επιλύονται προτού εξελιχθούν σε σοβαρά προβλήματα.
Με την υποστήριξη του Υπερταμείου, η ΓΑΙΑΟΣΕ προγραμματίζει την ανάθεση στρατηγικής μελέτης που θα εντάξει όλα τα μεγάλα έργα σε ένα ενιαίο πλαίσιο. Κεντρική θέση σε αυτόν τον σχεδιασμό κατέχει ο Επιβατικός Σταθμός Θεσσαλονίκης, ο οποίος φιλοδοξεί να αναδειχθεί σε πολυλειτουργικό συγκοινωνιακό κόμβο. Σημαντικό στοιχείο της στρατηγικής είναι και το ότι οι συντηρήσεις θα ενταχθούν στη διαγωνιστική διαδικασία και θα αναλαμβάνονται από τον εκάστοτε επενδυτή.