Της Εύας Καλογήρου
Το αγαπημένο έδεσμα των Ελλήνων, το σουβλάκι, έχει πάψει πια να είναι το «φθηνό και γρήγορο φαγητό» που γνωρίζαμε. Τα τελευταία χρόνια, οι τιμές του έχουν εκτοξευθεί, με αποτέλεσμα να παρατηρείται σημαντική μείωση στην κατανάλωση και αντίστοιχη πτώση στον τζίρο των καταστηματαρχών.
Η αύξηση στο κόστος παραγωγής — λόγω ανατιμήσεων σε πρώτες ύλες όπως το κρέας, τα λάδια, τα ψωμιά και τα συνοδευτικά — σε συνδυασμό με την αύξηση στα μεροκάματα, την ενέργεια και τα ενοίκια, έχει οδηγήσει πολλούς επιχειρηματίες σε αδιέξοδο.
Οι επαγγελματίες της εστίασης ζητούν στήριξη, είτε μέσω φοροελαφρύνσεων είτε με πολιτικές που θα μειώσουν το λειτουργικό τους κόστος, ώστε να μπορέσουν να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους βιώσιμες και το σουβλάκι… στα επίπεδα που αγαπήσαμε.
Για τα έξοδα ενός καταστήματος με σουβλάκια και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, μίλησε στη LarissaPress ο ιδιοκτήτης του καταστήματος “Ena is Enough” που λειτουργεί από το 2019 στην οδό Παπακυριαζή 30 στο κέντρο της Λάρισας, Γιάννης Γκέκας.
«Το νούμερο ένα προϊόν για εμάς είναι το κρέας, όταν πρωτοανοίξαμε το μαγαζί, η τιμή του ήταν στα 3 ευρώ το κιλό και τώρα είναι στα 5,5 ευρώ, άρα η τιμή διπλασιάστηκε. Όταν η πρώτη ύλη και η ενέργεια (ρεύμα, φυσικό αέριο) είναι διπλάσια από το 2019, η κατάσταση είναι δύσκολη καθώς όλα είναι αλυσίδα ενώ και τα μεροκάματα δεν είναι πλέον τα ίδια», τονίζει ο κ. Γκέκας και συμπληρώνει:
«Το σουβλάκι δεν θα έπρεπε να πωλείται στα 4,10 αλλά στα 5 ευρώ, αν αναλογιστούμε το δυσβάστακτο κόστος των πρώτων υλών. Εμείς όχι μόνο δεν διπλασιάσαμε, αλλά κρατάμε τις τιμές σταθερές, αναγνωρίζοντας πως και ο κόσμος περνάει δύσκολα», επισημαίνει ακόμη ο κ. Γκέκας.
Την ίδια στιγμή η έλλειψη προσωπικού στα σουβλατζίδικα έχει πάρει διαστάσεις σοβαρού προβλήματος τα τελευταία χρόνια, με πολλές επιχειρήσεις να δυσκολεύονται να βρουν και να διατηρήσουν εργαζόμενους. Αυτό οφείλεται εν μέρει στις χαμηλές αμοιβές, τις δύσκολες συνθήκες εργασίας και την έλλειψη κινήτρων για τους εργαζόμενους στον τομέα της εστίασης. Παράλληλα, οι αυξημένοι φόροι και η δυσβάκτακτη φορολογική επιβάρυνση έχουν κάνει ακόμη πιο δύσκολη τη λειτουργία αυτών των μικρών επιχειρήσεων. επισημαίνει χαρακτηριστικά ο κ. Γκέκας.
Ερωτηθείς για τις πλατφόρμες delivery, o κ. Γκέκας τονίζει ότι «ναι μεν φέρνουν ένα μεγάλο πελατολόγιο σε ένα κατάστημα, από την άλλη μοιράζεσαι τζίρο» ενώ σε ερώτημα μας τι ήταν αυτό που θα άλλαζε στον χώρο της εστίασης, ο ίδιος απαντάει ότι θα άλλαζε όλη την κοστολόγηση στο σουβλάκι αλλά και να δίνονται υψηλότερα μεροκάματα για τους εργαζομένους ώστε το επάγγελμα να γίνει πιο ελκυστικό και περισσότεροι νέοι άνθρωποι να ασχολούνται με αυτό.
Η εικόνα με τα λουκέτα πάντως και η έλλειψη εργαζομένων στον χώρο είναι από τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
Η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα σουβλατζίδικα και γενικότερα στον τομέα της εστίασης είναι μια έντονη υπενθύμιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι μικρές επιχειρήσεις στην Ελλάδα. Η έλλειψη προσωπικού και η βαριά φορολογική επιβάρυνση δημιουργούν ένα ασφυκτικό πλαίσιο για την επιβίωση τους. Αν δεν υπάρξουν άμεσα μέτρα στήριξης και ευνοϊκότερες συνθήκες για τους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους, ο κλάδος κινδυνεύει να χάσει τη δυναμική του και να επηρεαστεί αρνητικά η τοπική οικονομία.