Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία εργαστήριο – παρουσίαση με θέμα «Αντιγόνη: το δίκαιο των πολιτών» στο Β’ Αρχαίο Θέατρο Λάρισας.
Εισηγητές ήταν ο Νίκος Γκόβας, ιδρυτής της επιστημονικής ένωσης «Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση», και η Χριστίνα Ζώνιου, διδάσκουσα Υποκριτικής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου ως μέλος ΕΕΠ.
Το εργαστήριο «Αντιγόνη: Το Δίκαιο των Πολιτών» αποτελεί μια βιωματική πράξη πολιτιστικής συμμετοχής, όπου πολίτες προσκαλούνται να ενεργοποιήσουν τον δημόσιο χώρο του Β΄ Αρχαίου Θεάτρου Λάρισας ως σκηνή πολιτικού διαλόγου. Η έμπνευση προέρχεται από την τραγωδία «Αντιγόνη» του Σοφοκλή και επικεντρώνεται στα στάσιμα του Χορού και στις συγκρούσεις εξουσίας, φύλου και δικαίου.
Το «παρών» στο εργαστήρι έδωσαν ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού κ. Θωμάς Ρετσιανής, ο αντιδήμαρχος Τουρισμού και Εξωστρέφειας κ. Φώτης Τζατζάκης και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Θεσσαλικού Θεάτρου κ. Ορέστης Τάτσης.
Το θέατρο της κοινότητας (community theatre) αποτελεί μια μορφή θεάτρου που στηρίζεται στη βιωματική εμπειρία και την ενεργή συμμετοχή των πολιτών. Εφαρμόζεται από επαγγελματίες σε άμεση συνεργασία με τις κοινότητες, με στόχο την αναγνώριση και έκφραση των αναγκών τους, την ενίσχυση της συλλογικής δημιουργίας και τη βελτίωση της καθημερινής ζωής μέσω της τέχνης. Η μεθοδολογία του βασίζεται σε θεατροπαιδαγωγικές πρακτικές και τεχνικές του κοινωνικού θεάτρου, προτείνοντας ένα μοντέλο ενεργοποίησης των συμμετεχόντων και αναστοχασμού πάνω σε προσωπικά και συλλογικά βιώματα.
Ως θεατρική πράξη, συμβάλλει στον επαναπροσδιορισμό της κοινωνικότητας, δημιουργώντας ένα δυναμικό πεδίο συνάντησης, έκφρασης και δράσης. Τα εργαστήρια που υλοποιούνται στο πλαίσιο του θεάτρου της κοινότητας προσφέρουν στους συμμετέχοντες – πολίτες κάθε ηλικίας τη δυνατότητα να συναντηθούν, να αναγνωρίσουν κοινές εμπειρίες και να διευρύνουν τα εκφραστικά τους μέσα. Παράλληλα, λειτουργούν ως χώροι ελευθερίας, δημιουργίας και εναλλακτικής εκπαίδευσης, ενισχύοντας την αυτοέκφραση, τη συνεργασία και τη συλλογική επεξεργασία θεμάτων που απασχολούν τις ίδιες τις κοινότητες.
Το κοινό κλήθηκε να παρέμβει, να αμφισβητήσει, να αναδιαμορφώσει τη σκηνική πράξη. Η Αντιγόνη και ο Κρέοντας δεν προτείνονται ως ηρωικά πρότυπα· ο Χορός είναι ο νέος πρωταγωνιστής – το σώμα των πολιτών που διαλέγονται, κρίνουν και συν-διαμορφώνουν.
Δείτε φωτογραφίες:
Φωτογραφίες: Δ. Καστανάρας// LarissaPress