Έντονα δυσαρεστημένη είναι τάξη των παραδοσιακών λιανεμπόρων από την πορεία που είχαν οι εκπτώσεις του καλοκαιριού.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ) Βασίλης Κορκίδης, οι τοπικοί εμπορικοί σύλλογοι φέτος αναφέρουν κάμψη των πωλήσεων 10% έως 20% σε σχέση με τις περυσινές εκπτώσεις. Και όπως αναφέρει ο ίδιος, φέτος οι Έλληνες προτίμησαν να πληρώσουν τα… μπάνια τους παρά ν’ αγοράσουν ρούχα, παπούτσια και συσκευές.
Τα στοιχεία πωλήσεων στη διάρκεια των εκπτώσεων δεν είναι ακόμη διαθέσιμα. Η δυσαρέσκεια των καταστηματαρχών όμως είναι διάχυτη. Είχε προηγηθεί η ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ για αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων λιανικής στα όρια του πληθωρισμού κατά το πρώτο εξάμηνο του 2025. Η πορεία αυτή αποτέλεσε επιβεβαίωση της υποχώρησης του κλάδου τους για τους συνδέσμους των επιχειρήσεων και τα επιμελητήρια.
Όπως αναφέρουν, η αναιμική αυτή αύξηση του κύκλου εργασιών (2,5% στο σύνολο και 1,5% για τις επιχειρήσεις εξαιρουμένων των πωλήσεων αυτοκινήτων και πετρελαιοειδών) είναι στα όρια του πληθωρισμού και άρα δεν αποτελεί ανάπτυξη. Αντίθετα συνιστά υποχώρηση και απειλή για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων τους, καθώς δεν καλύπτει τη πολύ μεγαλύτερη αύξηση των λειτουργικών εξόδων όπως είναι οι αμοιβές προσωπικού, τα τιμολόγια ενέργειας, τα ενοίκια κ.ά.
Το ακόμη πιο επιβαρυντικό για το μέλλον των επιχειρήσεων του κλάδου είναι ότι, ακόμη και αυτή η αναιμική αύξηση του κύκλου εργασιών δεν κατανέμεται αναλογικά σε όλες τις επιχειρήσεις. Το μεγαλύτερο μέρος περνά στις μεγάλες επιχειρήσεις ενώ στις μεσαίες και μικρές εμφανίζεται στασιμότητα ή και μείωση των εσόδων.
Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) πρόκειται ν’ ανακοινώσει επίσημα νούμερα της πορείας των εκπτώσεων αμέσως μετά την λήξη των εκπτώσεων. Τα στοιχεία αυτά θα είναι επεξεργασμένα από την Στατιστική Υπηρεσία και θα είναι ακριβέστατα.
Ωστόσο τα πρώτα μηνύματα κι εδώ είναι απαισιόδοξα. Και όπως αναφέρουν οι παράγοντες της ΕΣΕΕ τα απαισιόδοξα αυτά αποτελέσματα, δεν αφορούν μόνον τους μικρούς, αλλά και τους μεγάλους εμπόρους. «Μπορεί η κατάσταση στις μεγαλύτερες εταιρείες να είναι καλύτερη από τις μικρές, αλλά κι εκεί δεν είναι ρόδινη», λέει στέλεχος της ΕΣΕΕ. «Αυτό φαίνεται και στους ισολογισμούς των επιχειρήσεων όπου η ανάπτυξη είναι οριακή».
Το μεγάλο πρόβλημα για το εγχώριο εμπόριο είναι οι αγορές από το εξωτερικό μέσω e-Shops τα οποία συχνά κλέβουν «αθέμιτα» μερίδιο αγοράς από τους εγχώριους εμπόρους, γεμίζοντας την Ελλάδα και την Ευρώπη με αμφίβολης ποιότητας αγαθά και προϊόντα.
Tι είπε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ
Από την άλλη πλευρά, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης σημειώνει με έμφαση ότι η εικόνα των θερινών εκπτώσεων είναι αρνητική, και ότι αυτή η εικόνα δεν μπορεί ν’ αναστραφεί στη μια εβδομάδα που υπολείπεται μέχρι το τέλος Αυγούστου. «Οι φετινές εκπτώσεις», λέει ο κ. Κορκίδης, «ανέδειξαν το έλλειμμα στο διαθέσιμο εισόδημα, τη μειωμένη αγοραστική δύναμη, τις λιγότερες αυθόρμητες αγορές και τη πτώση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης, που άλλωστε υπολείπεται κατά -19% από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο».
Ο ίδιος κάνει λόγο για μια εντονότερη μετατόπιση και ανακατανομή της τρίμηνης θερινής κατανάλωσης από το εμπόριο στις υπηρεσίες σε ποσοστό ανάλογο με τη μείωση που κατέγραψε η λιανική στην ένδυση-υπόδηση, τα είδη σπιτιού, τις ηλεκτρικές συσκευές, τα έπιπλα, και άλλα διαρκή αγαθά. Με άλλα λόγια, οι Έλληνες καταναλωτές επέλεξαν φέτος στις καλοκαιρινές εκπτώσεις, αντί για καταναλωτικά προϊόντα, να “αγοράσουν διακοπές”.
«Η επιδείνωση του φετινού τζίρου εκτιμάται σε πρώτη εκτίμηση των τοπικών εμπορικών συλλόγων χαμηλότερα από 10% έως και 20%, ενώ οι προσδοκίες της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, καταγράφουν τη χαμηλότερη επίδοση των τελευταίων εννέα μηνών», λέει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ. Προς την κατεύθυνση αυτή επικαλείται το ΙΟΒΕ αι την αρνητικές προβλέψεις των καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους κατά τους προσεχείς 12 μήνες.
Οι προβλέψεις επιδεινώνονται, με σχεδόν το 60% των καταναλωτών να φοβάται ή να αναμένει ελαφρά ή αισθητή χειροτέρευση, δηλαδή μια εκτίμηση, που εκτός από τις τρέχουσες θα επηρεάσει και τις μελλοντικές αγορές τους. «Τελικά», καταλήγει ο κ. Κορκίδης, «ούτε οι καλοκαιρινές εκπτώσεις δεν κατάφεραν να λειτουργήσουν ως “αντίδοτο” στον πληθωρισμό, που συνεχίζει να προβληματίζει σοβαρά τα νοικοκυριά και να επιδρά αρνητικά στην ελληνική αγορά».