Ποιοι κλάδοι πλήττονται μετά το «φρένο» στον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-ΕΕ: Τι σημαίνει για την Ελλάδα
Η αποφυγή ενός επίπονου και με πολύ μεγάλο κόστος εμπορικού πολέμου μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής και της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι το σημαντικότερο αποτέλεσμα της συμφωνίας που επετεύχθη μεταξύ του προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ και της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν για την επιβολή δασμών στις αμοιβαίες εξαγωγές ύψους 15%, σύμφωνα με τον ομότιμο καθηγητή Διεθνούς Επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Γιάννη Χατζηδημητρίου.
Όπως λέει ακόμα ο καθηγητής, το 15% που προβλέπει η συμφωνία για τους δασμούς, είναι σίγουρα πολύ καλύτερο από το 30%-35% που απειλούσε να επιβάλλει ο Τραμπ και το οποίο θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρούς τριγμούς στη διεθνή οικονομία αλλά σίγουρα χειρότερο από το ενδεχόμενο μηδενικών δασμών.|
Το αποτέλεσμα θα είναι να υπάρχουν αρνητικές επιδράσεις στον τομέα των ευρωπαϊκών εξαγωγών προς τις ΗΠΑ, με τη μείωση τους να φτάνει, κατ’ εκτίμηση του κ. Χατζηδημητρίου, στο 10%-15%.
Ακόμα μικρότερες θα είναι οι επιδράσεις στις ελληνικές εξαγωγές, αφού η χώρα μας δεν εξάγει πολλά προϊόντα και σε μεγάλες ποσότητες προς τις ΗΠΑ. Μεγαλύτερη αρνητική επίδραση θα καταγραφεί στον τομέα των τροφίμων και ποτών που εξάγει η Ελλάδα στις ΗΠΑ.
«Η μεγαλύτερη αρνητική επίδραση για το τελικό αγοραστή και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, είτε τους καταναλωτές είτε τις εισαγωγικές επιχειρήσεις, θα είναι ότι θα ακριβύνει η αξία των προϊόντων. Θα αυξηθούν οι τιμές εξαιτίας των δασμών κατά 15% στα σύνορα και άλλο ένα 5%-10% στο ράφι. Θα υπάρξει επίδραση και σε ό,τι αφορά τη μείωση των εξαγωγών, ωστόσο, επειδή αυτό το 15% των δασμών δεν είναι ιδιαίτερα υψηλό, η πτώση των εξαγωγών δεν θα ξεπεράσει το 10%-15%. Ο τομέας που θα επηρεαστεί σίγουρα αρνητικά, θα είναι αυτός της αυτοκινητοβιομηχανίας, αφού η Ευρώπη εξάγει πολλά αυτοκίνητα στις ΗΠΑ και το μεγαλύτερο πλήγμα θα δεχτούν οι Γερμανοί», τονίζει ο κ. Χατζηδημητρίου.
Αναζήτηση άλλων αγορών
Κατά τον ομότιμο καθηγητή Διεθνούς Επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, αυτή η μείωση των εξαγωγών κατά 10%-15% κατά πάσα πιθανότητα θα είναι ακόμα μικρότερη για τις ευρωπαϊκές και δη για τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, αφού ήδη πολλές από αυτές έχουν ξεκινήσει την αναζήτηση πελατών σε άλλες εκτός ΗΠΑ αγορές.
«Οι εξαγωγικές επιχειρήσεις της Ευρώπης, μεταξύ των οποίων και οι ελληνικές, δεν έχουν μείνει με σταυρωμένα χέρια, όσο καιρό βρίσκεται στην επικαιρότητα το θέμα των δασμών. Οι περισσότερες από αυτές έχουν αναζητήσει άλλες αγορές, για να αντικαταστήσουν τη χασούρα που θα έχουν από τις συναλλαγές με τις ΗΠΑ και κάποιες από αυτές τις αγορές βρίσκονται ακόμα και εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης», λέει ο κ. Χατζηδημητρίου.
Μάλιστα, κατά τον ίδιο υπάρχει η πιθανότητα κάποιες από αυτές τις εταιρείες, όχι μόνο να καταφέρουν να αντικαταστήσουν τη χασούρα από τις ΗΠΑ αλλά ακόμα και να βγουν κερδισμένες από τις νέες συμφωνίες που θα κλείσουν.
Αυτή η πολύ ισχυρή πιθανότητα, κατά τον κ. Χατζηδημητρίου, είναι πολύ σημαντική στο να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας στις εξαγωγικές επιχειρήσεις, κάποιες από τις οποίες μοιραία θα κινδύνευαν, σε περίπτωση που ήταν μεγάλη η μείωση των εξαγωγών.
Βέβαια, κατά τον ομότιμο καθηγητή του ΠΑΜΑΚ, είναι αδύνατον όλες οι εξαγωγικές επιχειρήσεις να καταφέρουν να αντικαταστήσουν το χάσιμο που θα έχουν από τις συναλλαγές τους με τις ΗΠΑ.
Μικρές οι επιδράσεις στην Ελλάδα
Μικρές θα είναι οι αρνητικές επιδράσεις από την επιβολή δασμών κατά 15% τόσο στις εξαγωγικές επιχειρήσεις της χώρας μας όσο και στους Έλληνες καταναλωτές, αφού μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ δεν υπάρχουν πολύ μεγάλες εμπορικές συναλλαγές.
«Οι περισσότερες εξαγωγές που κάνουν οι δικές μας εταιρίες προς τις ΗΠΑ, αφορούν τον κλάδο των ποτών και των τροφίμων. Σε αυτόν είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει μία αρνητική επίδραση. Επίσης, στις ΗΠΑ εξάγουμε και αλουμίνιο αλλά σε αυτό τον τομέα έχουν καταγραφεί ήδη αυξήσεις, οπότε, ό,τι ήταν να γίνει, έγινε.
Είναι δύσκολο αυτήν τη στιγμή να εκτιμηθεί, το ακριβές ποσοστό επίδρασης στις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις απ’ όλο αυτό θέμα των δασμών, διότι αυτήν τη στιγμή δεν ξέρουμε, πώς και κατά πόσο λειτούργησε το εξαγωγικό μάρκετινγκ σε άλλες αγορές.
Επίσης και σε ό,τι αφορά τους Έλληνες καταναλωτές, δεν θα χρειαστεί να βάλουν σε μεγάλο ποσοστό βαθύτερα το χέρι στην τσέπη, διότι δεν εισάγουμε πολλά αμερικάνικα προϊόντα, εκτός από κάποια αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες και ηλεκτρικά είδη. Αλλά τέτοια είδη μπορούμε να εισάγουμε και από άλλες χώρες», καταλήγει ο κ. Χατζηδημητρίου.