Ξεκινούν τη Δευτέρα 14 Ιουλίου οι θερινές εκπτώσεις και θα διαρκέσουν έως το Σάββατο 30 Αυγούστου, χρονικό διάστημα που προσφέρει στους καταναλωτές ευκαιρίες για «έξυπνες αγορές». Προτείνεται επίσης η λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή 20 Ιουλίου, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο το καταναλωτικό ενδιαφέρον της περιόδου.
Ο εμπορικός κλάδος εκφράζει συγκρατημένη αισιοδοξία για άνοδο της αγοραστικής κίνησης και αύξηση του συνολικού τζίρου του Γ’ Τριμήνου – εξαιρουμένων των τομέων οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων – επιδιώκοντας να ξεπεράσει τον στόχο των 7 δισ. ευρώ, όπως και την προηγούμενη χρονιά.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλη Κορκίδη, η ενισχυμένη τουριστική περίοδος αυξάνει τις προσδοκίες της αγοράς, επιδρώντας θετικά στην καταναλωτική διάθεση. Όπως ο ίδιος αναφέρει, η ενίσχυση της ζήτησης αποτελεί σημαντικό «αντίβαρο» έναντι των πληθωριστικών πιέσεων, συμβάλλοντας στην αποφυγή του «θερινού πληθωριστικού μπουρινιού» λόγω αυξημένων αγορών.
Προκλήσεις από τις πληθωριστικές πιέσεις και τον οικογενειακό προϋπολογισμό
Παρά τις θετικές προσδοκίες, δεν λείπουν οι ανησυχίες σχετικά με την εξέλιξη του πληθωρισμού. Σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat, ο ετήσιος πληθωρισμός στη χώρα διαμορφώθηκε στο 3,6% τον Ιούνιο, παρουσιάζοντας αύξηση σε σχέση με το 2023. Τα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ αποκαλύπτουν ιδιαίτερες πιέσεις σε τομείς όπως η ένδυση-υπόδηση (6,6%), οι υπηρεσίες (6,8%), η στέγαση (6%), οι μεταφορές (2,8%) και η διατροφή (2,6%).
Όπως υπογραμμίζει ο κ. Κορκίδης, η αβεβαιότητα της οικονομικής συγκυρίας μπορεί να επηρεάσει τη μελλοντική πορεία του πληθωρισμού, καθιστώντας τις εκπτώσεις σημαντικό «αντίδοτο» που θα μπορούσε να συμβάλει στη μείωσή του κατά τουλάχιστον μισή μονάδα. Παρά ταύτα, για το 60% των νοικοκυριών που βιώνουν οικονομικές δυσκολίες, οι εκπτώσεις αποτελούν ευκαιρία περιορισμού ή και μείωσης των εξόδων, συμβάλλοντας στη σταθερότητα του οικογενειακού προϋπολογισμού.
Ο κλάδος ευελπιστεί πως οι εκπτωτικές τιμές θα προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών, ενισχύοντας τόσο το εισόδημά τους όσο και τα μεγέθη του λιανεμπορίου. Η αύξηση του συνολικού τζίρου αναμένεται να λειτουργήσει ευνοϊκά για το οικονομικό κλίμα του Γ’ Τριμήνου.
Στρατηγικός ρόλος των προσφορών και διαφάνεια στην αγορά
Τη σημασία των προσφορών ως εργαλείο τόνωσης της αγοράς πριν από την επίσημη έναρξη των εκπτώσεων επισημαίνει ο κ. Κορκίδης. Η στρατηγική της προώθησης προσφορών τροφοδοτεί το ενδιαφέρον των καταναλωτών, αν και ελλοχεύει ο κίνδυνος της «πρόωρης κόπωσης». Από την άλλη, δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να αποκτήσουν είδη πρώτης ανάγκης σε συμφέρουσες τιμές, ενώ αποτελεί και προνόμιο για όσους ταξιδεύουν για διακοπές πριν από την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου.
Ιδιαίτερη σημασία έχει, σύμφωνα με τον ίδιο, η αυστηρή εφαρμογή της νομοθεσίας για τις εκπτώσεις και τις προσφορές – οι έμποροι καλούνται να διασφαλίσουν τη διαφάνεια και να διατηρήσουν ξεκάθαρη διάκριση ανάμεσα στις προσφορές (ως προπομπό των εκπτώσεων) και τις εκπτώσεις, προκειμένου να αποφευχθούν παρερμηνείες από τους καταναλωτές.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, «οι προνομιακές τιμές σε επώνυμα είδη λειτουργούν ως μαγνήτης για το αγοραστικό κοινό», που συχνά συγκρίνει τις τιμές προσφορών με τις τιμές εκπτώσεων πριν προχωρήσει σε αγορές.