Της Εύας Καλογήρου
«Η αλήθεια είναι ότι όλες οι δημοτικές αρχές υπηρέτησαν την υπόθεση της ανάδειξης του Αρχαίου θεάτρου διαχρονικά. Στην δημοτική αρχή της ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗΣ καθ’ όλη την διάρκεια των δύο θητειών η ανάδειξη του Αρχαίου θεάτρου και γενικά όλου του ιστορικού κέντρου (Βενιζέλου, λόφος, δεύτερο αρχαίο θέατρο, Ιπποκράτης, Μουσείο πόλης) αποτελούσε άμεση προτεραιότητα».
Τα παραπάνω αναφέρει μεταξύ άλλων μιλώντας στη Larissapress, ο δημοτικός σύμβουλος της Συμπαράταξης Λαρισαίων Γιώργος Σούλτης, σχετικά με τις κατεδαφίσεις στο Οικοδομικό τετράγωνο 867Γ.
Ο ίδιος μιλά για τις θέσεις της παράταξης, για τον Διεθνή Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό σχετικά με τη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου του Αρχαίου θεάτρου, ένα έργο που όπως υποστηρίζει δεν υποστηρίχθηκε από τους αρμόδιους φορείς της Λάρισας αλλά και για τη διενέργεια ενός ακόμη σχετικού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού, όπου επίσης υπήρχαν εμπόδια στη διενέργειά του.
Αναλυτικά, η δήλωση του κ. Σούλτη:
«Θυμίζουμε τα έργα τα οποία σε λίγο θα ολοκληρωθούν:
1) Αναστήλωση Μπεζεστενίου,
2)Αναστήλωση του Γενί Τζαμί και μετατροπή του σε κέντρο πολιτιστικής πληροφόρησης,
3)Έργο ενοποίησης του Ιστορικού κέντρου (Σύνδεση δύο θεάτρων με το Αλκαζάρ και το Μουσείο πόλης).
Για το ίδιο το Αρχαίο θέατρο: 1)χρηματοδοτήθηκαν μέρος των μελετών ολοκλήρωσης των έργων αναστήλωσης (από τη ΔΕΥΑΛ) και 2)ξεκίνησε η κατεδάφιση στο οικοδομικό τετράγωνο 867Γ, που αποτελεί την μεγαλύτερη απαλλοτρίωση σε κέντρο πόλης στην Ελλάδα. Μια διαδικασία εξαιρετικά δύσκολη από άποψη γραφειοκρατίας.
Πάρα πολύ σημαντικό «έργο» θεωρούμε τη διενέργεια του «Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού Ιδεών για τη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου του Αρχαίου θεάτρου».
Κατά τη γνώμη μου μια πολύ σημαντική ενέργεια η οποία δυστυχώς δεν υποστηρίχθηκε (για να μην πω ότι υποβαθμίστηκε κιόλας) από τους αρμόδιους φορείς της πόλης μας.
Ο διαγωνισμός αυτός ήταν πολύ σημαντικός κατά τη γνώμη μου διότι:
1. Εγκαινίαζε στην πόλη μας την πολύ σπουδαία συζήτηση πως θα διαμορφωθεί το μέλλον της πόλης μας μετά και την απελευθέρωση του Οικοδομικού Τετραγώνου 867Γ.
2. Έκανε γνωστό σε όλο τον κόσμο ένα μοναδικό μνημείο που υπάρχει στο κέντρο ακριβώς της Λάρισας. Συγχρόνως μαζί με αυτό προκαλούσε ανθρώπους από όλο τον κόσμο να προσέξουν μια επαρχιακή ιστορική πόλη της Ελλάδας, η οποία είναι ζωντανή και βρίσκεται στην ίδια ακριβώς θέση για 4000 χρόνια. Μια πόλη που με επιμονή κατάφερε να αναστήσει ένα μοναδικό μνημείο του παρελθόντος της που βρίσκονταν θαμμένο στο κέντρο της πόλης.
Οι δυσκολίες που είχαμε για την διενέργεια αυτού του διαγωνισμού, κυρίως λόγω της απαράδεκτης γραφειοκρατίας του ελληνικού κράτους, ήταν τεράστιες. Ξεκινήσαμε τις διαδικασίες του διαγωνισμού το 2017 και αφού καταργήθηκε μια φορά για λόγους καθαρά γραφειοκρατικούς, τελικά καταφέραμε να τον υλοποιήσουμε το 2022. Αξίζουν πραγματικά συγχαρητήρια στις επίμονες προσπάθειες κάποιων στελεχών του δήμου και κάποιων εξωτερικών συνεργατών. Ο διαγωνισμός είχε μεγάλη επιτυχία αφού τελικά αξιολογήθηκαν από μια διεθνή επιτροπή υψηλού κύρους, 52 προτάσεις-μελέτες (από τις περίπου 70 που παραλάβαμε) κυριολεκτικά από όλο τον κόσμο! Οι ομάδες στις προτάσεις τους κινήθηκαν ελεύθερα και αξίζει πραγματικά κάποιος να δει την τεράστια ποικιλία των ιδεών που κατατέθηκαν.
Αυτό το υλικό μπορεί να αποτελέσει το πρώτο υλικό των δημόσιων συζητήσεων για την διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου του Αρχαίου Θεάτρου. Στη συνέχεια θα πρέπει σταδιακά να τεθούν πιο συγκεκριμένες προδιαγραφές για έναν επόμενο πιο δεσμευτικό και ρεαλιστικό πλέον διεθνή διαγωνισμό.
Πρέπει να αναφέρουμε τη διενέργεια ενός ακόμη σχετικού αρχιτεκτονικού διαγωνισμού τον οποίο διενεργήσαμε το 2023. Πρόκειται για τον Πανελλήνιο αρχιτεκτονικό διαγωνισμό προσχεδίων για την ανέγερση στο λόφο του Φρουρίου «ένα νέο ρολόι- Σύμβολο της πόλης, σε ανάμνηση του παλαιού ρολογιού που κατεδαφίστηκε λόγω του Αρχαίου Θεάτρου». Στο διαγωνισμό αυτόν συμμετείχαν 8 ελληνικές ομάδες και απονεμήθηκε ένα κοινό βραβείο σε τρείς ισοδύναμες μελέτες (σε μία ομάδα από αυτές συμμετείχαν αποκλειστικά Λαρισαίοι μηχανικοί).
Σαν ένα από τα πολιτικά πρόσωπα που επέμενε (παρά τις τεράστιες δυσκολίες) στην διενέργεια αυτών των διαγωνισμών, διατυπώνω για άλλη μια φορά το παράπονο ότι κανένας σχετικός φορέας της Λάρισας δεν βοήθησε στις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετώπισε ο δήμος στην πορεία των διαγωνισμών, παρά τις επίσημες δημόσιες θέσεις που διατυπώνονται υπέρ της διενέργειας των διαγωνισμών. Μάλιστα για το διαγωνισμό του Ρολογιού είχαμε και εμπόδια στη διενέργεια του, γιατί κάποιοι πίστευαν ότι δεν χρειαζόταν. Δεν συζητάμε για την «υποτίμηση» των αποτελεσμάτων και των δύο διαγωνισμών, γνώμες οι οποίες διατυπώθηκαν δημόσια. Ας αναζητήσει κάποιος το τεύχος με τις ιδέες του διεθνούς διαγωνισμού στον δήμο, πραγματικά αξίζει τον κόπο είτε είναι μηχανικός είτε όχι!»