Από τον Τανό Ηλία *
Αγαπητές μαθήτριες και αγαπητοί μαθητές
Αν προσέξουμε τη συχνότητα των θεμάτων και την καθοριστική σημασία του σχολικού βιβλίου ως πηγή έμπνευσης των θεμάτων μπορούμε με βεβαιότητα να ισχυριστούμε ότι τα θέματα των εξετάσεων θα είναι μια παραλλαγή γνωστών ερωτήσεων, ασκήσεων και προβλημάτων για όσους έχουν εργαστεί με συνέπεια.
Τι αναμένουμε φέτος στις εξετάσεις;
Θέμα Α
Περιλαμβάνει ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής χωρίς καμία αιτιολόγηση και είναι μια εξαιρετική ευκαιρία συγκομιδής μορίων. Μελετούμε προσεκτικά όλες τις ερωτήσεις, προσπαθούμε να ανακαλύψουμε τη σωστή απάντηση αλλά και να απορρίψουμε τις λανθασμένες. Παρά το γεγονός ότι δεν απαιτείται αιτιολόγηση πολλές φορές χρειάζονται πράξεις επιβεβαίωσης του αποτελέσματος που επιλέγουμε.
· Διαβάστε προσεκτικά την διατύπωση της κάθε πρότασης στις Σ/Λ !!!
· Θεωρώ πολύ πιθανό να δούμε ερωτήσεις από τα ΗΜ κύματα και την Κβαντομηχανική
Θέμα Β
Έχει επιλογή με ελάχιστα μόρια (συνήθως 2) αλλά και αιτιολόγηση με αρκετά και καθοριστικά μόρια. Περιλαμβάνει 3 συνήθως ερωτήσεις από διαφορετικά κεφάλαια της ύλης. Δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στα κάτωθι:
Α. ΚΡΟΥΣΗ
Α1. Ελαστική μετωπική κρούση τριών μαζών (αλληλουχία κρούσεων) και να ρωτάει τι θα κάνει τελικά η καθεμιά.
Α2. Ελαστική και πλάγια κρούση δύο σφαιρών (Θεωρητική προσαρμογή στο πρόβλημα 5.41 / ΤΕΥΧΟΣ Γ) ή σε ένα τοίχο (παράδειγμα 5.2, σελίδα 159/ΤΕΥΧΟΣ Γ)
Α3. Κρούση σωμάτων που είναι δεμένα σε νήματα και εύρεση τάσης νημάτων
Β. ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ
Β1. Απόσπαση και χάσιμο επαφής
Β2. Κόψιμο νήματος μεταξύ δύο σωμάτων σε κατακόρυφο ή πλάγιο ελατήριο ή μετακίνηση σώματος από ένα σύστημα σε ένα άλλο με αλλαγή της Θ.Ι. της ταλάντωσης
Β3. Φθίνουσα ή εξαναγκασμένη ταλάντωση (Ερ.1.23 με Το, Ερ. 1.24 / ΤΕΥΧΟΣ Γ)
Γ. KYMATA
Γ1. Συμβολή κυμάτων με εύρεση διαφοράς αποστάσεων
Γ2. Στάσιμο κύμα με μεταβολή συχνότητας ή μήκους κύματος και εύρεση των νέων κοιλιών ή των νέων δεσμών.
Γ3. Ανακλαστήρας (Πρόβλημα 2.47 / ΤΕΥΧΟΣ Γ)
Γ4. Συσκευή Quincke (Πρόβλημα 2.51/ ΤΕΥΧΟΣ Γ)
Δ. ΣΤΕΡΕΟ
Δ1. Υπερπήδηση εμποδίου από τροχό (Πρόβλημα 4.57 / ΤΕΥΧΟΣ Γ)
Δ2. Καρούλι που είναι τυλιγμένο στο εσωτερικό του νήμα που ξετυλίγεται
Δ3. Μεταβολή της Στροφορμής και μεταβολή του μέτρου της Στροφορμής
Δ4. Ρυθμός μεταβολής Στροφορμής.
Ε. ΜΑΓΝΗΤΙΚΟ ΠΕΔΙΟ
Ε1. Υπολογισμός Μ.Π. από ευθύγραμμο/ους και κυκλικό/ους αγωγούς ή σωληνοειδές που είναι σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους
Ε2. Φασματογράφος μάζας και κίνηση ισοτόπων σε ΟΜΠ (Πρόβλημα 4.64 / ΤΕΥΧΟΣ Β)
Ε3. Δύναμη μεταξύ παράλληλων ρευματοφόρων αγωγών (Πρόβλημα 4.63 / ΤΕΥΧΟΣ Β)
ΣΤ. ΗΛΕΚΤΡΟΜΑΓΝΗΤΙΚΗ ΕΠΑΓΩΓΗ
ΣΤ1. Επαγωγή σε κινούμενο αγωγό (Ερ. 5.10 & 5.11 / ΤΕΥΧΟΣ Β)
ΣΤ2. Κανόνας του Lenz (Ερ. 5.15 – 5.18 / ΤΕΥΧΟΣ Β)
ΣΤ3. Περιστρεφόμενο πλαίσιο με μεταβολή της ω
ΣΤ4. Αυτεπαγωγή (παράδειγμα 5.6 /σελ209/Τεύχος Β)
ΣΤ5. Στρεφόμενος αγωγός
Ζ. ΚΒΑΝΤΟΜΗΧΑΝΙΚΗ
Ζ1. Μέλαν σώμα ( Διάγραμμα – νόμος του Wien)
Z2. Φωτοηλεκτρική εξίσωση του Εinstein
Ζ3. Φαινόμενο Compton (Παράδειγμα 7.2 / σελ.234/ Τεύχος Γ)
Θέμα Γ & Θέμα Δ
· ΗΜ κύμα με διάγραμμα φάσης, στιγμιότυπο και στο τέλος να γίνεται στάσιμο
· Ισορροπία συστήματος στερεών σωμάτων με ράβδο με κόψιμο νήματος και κίνηση ράβδου μέσα σε Ο.Μ.Π. ή περιστροφή μέσα σε Ο.Μ.Π.
· Κύκλωμα με σωληνοειδές ή κυκλικό αγωγό και μια ράβδο που κινείται κατακόρυφα μέσα σε Ο.Μ.Π.
· Φωτοηλεκτρικό φαινόμενο με την διέλευση στην συνέχεια μέσα από Ο.Μ.Π. και τέλος μέσα από Ο.Η.Π.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
1) Μην φοβάστε την εξέταση!!! Όσοι δούλεψαν με συνέπεια όλη την χρονιά δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα …
2) Διαβάστε σχολαστικά τα θέματα πολλές φορές
3) Υπογραμμίστε στην φωτοτυπία των θεμάτων τα πιο σημαντικά στοιχεία.
4) Μην ενθουσιάζεστε υπέρμετρα γιατί στις ασκήσεις και τα προβλήματα συχνά οι εκφωνήσεις θυμίζουν αντίστοιχα θέματα του βιβλίου στα οποία όμως υπάρχουν διαφοροποιήσεις που μπορούν να μας εκτρέψουν . . .
5) Ο χρόνος πρέπει να εξελιχθεί σε σύμμαχο και για το λόγο αυτό δεν καθυστερούμε σε κανένα ζήτημα. Σας προτείνω το εξής χρονοδιάγραμμα : Θέμα Α : 10 – 15 λεπτά , Θέμα Β : 45 – 50 λεπτά, Θέμα Γ : 40 – 50 λεπτά και Θέμα Δ : 50 – 60 λεπτά, 10 – 20 λεπτά για μια τελευταία ανάγνωση και πιθανές διορθώσεις.
6) Δεν κολλάμε σε κάποιο θέμα ή ερώτημα. Πάμε παρακάτω και επιστρέφουμε στο τέλος. Ούτως ή άλλως το μυαλό λειτουργεί και για αυτό το ερώτημα χωρίς να το καταλαβαίνετε …
7) Εάν δεν απαντήσετε σε ένα υποερώτημα αλλά γνωρίζετε πως μπορείτε να προχωρήσετε σε επόμενο στα θέματα Γ και Δ θεωρείστε γνωστή την απάντηση του υποερωτήματος αυτού και περιγράψτε την διαδικασία που θα ακολουθήσετε για την επίλυση του επόμενου.
8) Μην ξεχνάτε ότι στην διαδικασία της εξέτασης, είστε Κ Υ Ν Η Γ Ο Ι Μ Ο Ρ Ι Ω Ν δηλαδή προσπαθείτε να συλλέξετε όσο περισσότερα μόρια μπορείτε …
Τέλος, είναι απολύτως βέβαιο ότι κανένα νέο θεώρημα και κανένα καινούριο «εργαλείο» επίλυσης δεν μπορεί να «γεννηθεί» ξαφνικά και να προστεθεί στην ύλη.
ΤΑΝΟΣ ΗΛΙΑΣ
ΠΕ04.01 ΦΥΣΙΚΟΣ
Διευθυντής 3ου ΓΕΛ Λάρισας