Αυξημένος κατά 42% ήταν το 2024 ο αριθμός των τουριστών κρουαζιέρας που υποδέχθηκε η χώρα μας, σε σχέση με το 2023, ενώ η ανοδική πορεία των τελευταίων ετών επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία για το λιμάνι του Πειραιά, τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτος.
Σύμφωνα με την έρευνα κρουαζιέρας της ΤΤΕ, η οποία παρουσιάζεται και στην πρόσφατη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ, η Ελλάδα υποδέχθηκε περισσότερους από 4,7 εκατ. τουρίστες κρουαζιέρας το προηγούμενο έτος, έναντι 3,3 εκατ. το 2023. Οι συνολικές διανυκτερεύσεις έφτασαν τα 9,8 εκατ., αυξημένες κατά +17% ενώ και τα έσοδα ενισχύθηκαν κατά +18% έναντι του 2023 καθώς ανήλθαν σε 1 δισ. ευρώ.
Η μέση κατά κεφαλή δαπάνη διαμορφώθηκε στα 211 ευρώ, μειωμένη πάντως κατά -16,6% σε σύγκριση με το 2023, κάτι που οφείλεται στην μείωση της μέσης διάρκειας παραμονής κατά -17,2% ενώ αντίθετα η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση εμφάνισε οριακή αύξηση κατά +0,6% (από 101,7 ευρώ το 2023 σε 102,3 ευρώ το 2024).
Σε Πειραιά, Σαντορίνη και Μύκονο το 57% της ετήσιας κίνησης
«Η κρουαζιέρα στο λιμάνι του Πειραιά παρουσιάζει έντονη ανάπτυξη το 2025, καταγράφοντας σημαντική αύξηση τόσο στις αφίξεις πλοίων όσο και στον αριθμό επιβατών» όπως επισημαίνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, κ. Βασίλης Κορκίδης σχετικά με την εικόνα για το τρέχον έτος. Το 57% της ετήσιας κίνησης κρουαζιέρας στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον ίδιο, συγκεντρώνεται στον Πειραιά, τη Σαντορίνη και τη Μύκονο.
«Το 2025, ο Πειραιάς θα λειτουργεί ως βασικό λιμάνι αναχώρησης για διάφορες και περισσότερες κρουαζιέρες, επισκέπτοντας την Ελλάδα, Ιταλία, Τουρκία και την Αίγυπτο» προσθέτει ο κ. Κορκίδης.
Όπως εκτιμά, η δυναμική της κρουαζιέρας στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας αναμένεται να συνεχιστεί, με προβλεπόμενη αύξηση περίπου 22% το 2025, «όχι λόγω ευνοϊκών γεωπολιτικών συνθηκών, αλλά της στρατηγικής θέσης του λιμανιού μας και του ποιοτικού ελληνικού τουριστικού πακέτου που πουλάμε φθηνά».
Τρίτη μεγαλύτερη χώρα – προορισμός στην Ευρώπη η Ελλάδα
Με βάση τα στοιχεία του ΕΒΕΠ, το 2024 σε μόλις τρεις προορισμούς – Πειραιά, Σαντορίνη, Μύκονο – συγκεντρώθηκε το 55% της κίνησης επιβατών κρουαζιέρας. Την ίδια χρονιά πραγματοποιήθηκαν πάνω από 8 εκατ. κινήσεις επιβατών κρουαζιέρας, που αντιστοιχεί σε περίπου 2 εκατ. ταξιδιώτες στην Ελλάδα ετησίως. Η χώρα μας παραμένει σταθερά η τρίτη μεγαλύτερη χώρα-προορισμός στην Ευρώπη, μετά την Ιταλία και την Ισπανία, με πάνω από 5.500 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων ετησίως.
«Η κρουαζιέρα και το λιμάνι θέλει υποδομές, λιμενικές, κυκλοφοριακές και φυσικά να πουλήσουμε στις εταιρίες κρουαζιέρας ένα κοστολογημένο τουριστικό πακέτο σε συνεργασία τοπικής αυτοδιοίκησης με πολιτιστικούς και επιχειρηματικούς φορείς του Πειραιά» υπογραμμίζει ο κ. Κορκίδης ως προς την αξιοποίηση του κλάδου, επισημαίνοντας παράλληλα το ζήτημα των εσόδων. «Ο ετήσιος κύκλος εργασιών στη κρουαζιέρα στην ΕΕ φτάνει τα 55 δισ. ευρώ και στην Ελλάδα εισπράττουμε λιγότερα από 1 δισ. ευρώ» σημειώνει χαρακτηριστικά.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, 34,6 εκατομμύρια επιβάτες πραγματοποίησαν κρουαζιέρα το 2024 ενώ ο αριθμός τους εκτιμάται πως θα φτάσει τα 37,6 εκατ. το 2025. Το ΕΒΕΠ σημειώνει πως βάσει προβλέψεων, οι επιβάτες κρουαζιέρας θα ανέλθουν σε 41,9 εκατ. το 2028, αυξημένοι κατά 41,5% συγκριτικά με το 2019.