Εκτός Ταμείου Ανάκαμψης έθεσε η κυβέρνηση δύο εμβληματικά προγράμματα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, που αφορούν το «πρασίνισμα» του στόλου των ταξί και την ανάπτυξη δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, λόγω σοβαρών προβλημάτων και καθυστερήσεων στην υλοποίησή τους.
Στην τελευταία αναθεώρηση του σχεδίου «Ελλάδα 2.0», το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «έβγαλε από την πρίζα» τα δύο προγράμματα. Το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» είχε προϋπολογισμό 40 εκατ. ευρώ, ενώ το «Φορτίζω Παντού» επρόκειτο να χρηματοδοτηθεί με 80 εκατ. ευρώ.
Το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» τορπιλίστηκε από τους ίδιους τους υποψήφιους δικαιούχους των ενισχύσεων. Οι ιδιοκτήτες ταξί έκριναν ασύμφορη την αντικατάσταση των οχημάτων τους με ηλεκτρικά, με αποτέλεσμα να εκδηλωθεί υποτονικό ενδιαφέρον για το πρόγραμμα.
Η ανάπτυξη δικτύου για τη φόρτιση ηλεκτροκίνητων οχημάτων με το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» αποδείχτηκε πολύ δυσκολότερη υπόθεση από όσο αναμενόταν. Το πρόγραμμα προχωρούσε με πολύ αργούς ρυθμούς και ήταν βέβαιο ότι δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί έγκαιρα ως το τέλος του 2026, με αποτέλεσμα να χάνονταν οι χρηματοδοτήσεις.
Η κυβέρνηση προτίμησε να μεταφέρει τις χρηματοδοτήσεις των δύο προγραμμάτων σε ένα πρόγραμμα ηλεκτροκίνησης που θεωρείται πιο ασφαλές, ως προς την προοπτική έγκαιρης ολοκλήρωσής του: την αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, με προϋπολογισμό περίπου 90 εκατ. ευρώ.
Το Πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί»
Το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» ήταν μια πρωτοβουλία ενταγμένη στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Στόχος του ήταν η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στον τομέα των αστικών μεταφορών, με πολλαπλά οφέλη για το περιβάλλον, τους οδηγούς ταξί και τους πολίτες.
Βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος:
Επιδότηση για αγορά ή χρονομίσθωση (leasing) αμιγώς ηλεκτρικού ταξί: Το ποσό της επιδότησης μπορούσε να ξεπεράσει τις 22.500 ευρώ για ορισμένες κατηγορίες δικαιούχων.
Επιδότηση για αγορά και εγκατάσταση «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικού οχήματος: Παρεχόταν επιπλέον επιδότηση 500 ευρώ για την αγορά και εγκατάσταση οικιακού φορτιστή.
Δικαιούχοι: Όλοι οι ιδιοκτήτες (ατομική επιχείρηση ή εταιρεία) οχημάτων ταξί κατηγορίας EURO 5 και παλαιότερης.
Προσαυξήσεις: Προβλέπονταν προσαυξήσεις στο ποσό της επιδότησης για συγκεκριμένες κατηγορίες, όπως ΑμεΑ, οικογένειες με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα και νέους έως 29 ετών.
Υποχρέωση απόσυρσης: Οι δικαιούχοι είχαν την υποχρέωση να αποσύρουν και να καταστρέψουν το παλαιό τους ρυπογόνο όχημα ταξί.
Διάρκεια: Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων είχε παραταθεί έως τις 31 Μαρτίου 2025 και η καταβολή των χρημάτων στους δικαιούχους θα έπρεπε να ολοκληρωθεί έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025.
Πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού»
Το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού» είχε στόχο τη δημιουργία ενός βασικού δικτύου δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την επικράτεια.
Βασικά χαρακτηριστικά του προγράμματος:
Επιδότηση για την προμήθεια, εγκατάσταση και σύνδεση στο ηλεκτρικό δίκτυο δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης Η/Ο.
Προϋπολογισμός: Ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης ήταν 80 εκατομμύρια ευρώ, προερχόμενα από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Δικαιούχοι: Εμπορικές εταιρείες και ατομικές επιχειρήσεις, συνεταιρισμοί, κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις και κοινοπραξίες που ασκούν εμπορική δραστηριότητα, καθώς και δημόσιες και δημοτικές επιχειρήσεις.
Στόχος: Εγκατάσταση κατ’ ελάχιστον 4.500 δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 300.000 kW.
Τοποθεσίες: Σταθμοί φόρτισης σε κοινόχρηστους χώρους των πόλεων και σε βασικές μεταφορικές υποδομές (εθνικές οδοί, αεροδρόμια, λιμάνια, σιδηροδρομικοί σταθμοί).
Ποσοστά ενίσχυσης: Διαφοροποιούνταν ανάλογα με τον χώρο εγκατάστασης και το μέγεθος της επιχείρησης, με ειδικές κατηγορίες για σταθμούς φόρτισης σε Δήμους και κατά μήκος του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών.
Διάρκεια: Η υποβολή αιτήσεων έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2023. Η καταληκτική ημερομηνία για την ολοκλήρωση των έργων και την καταχώρηση των σταθμών φόρτισης ήταν η 31 Οκτωβρίου 2025.