Σχεδόν ένα εκατομμύριο νοικοκυριά «εγκατέλειψαν» το πράσινο τιμολόγιο πέρυσι αναζητώντας νέες λύσεις στις τιμές ρεύματος καθώς άρχισε να κινείται ο ανταγωνισμός στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Το 2024 ήταν η πρώτη χρονιά που λειτούργησε ο Χρωματικός Κώδικας, εισάγοντας τα πράσινα, μπλε και κίτρινα τιμολόγια στη ζωή των καταναλωτών.
Αρχικά, στο Ειδικό Τιμολόγιο (πράσινο) εντάχθηκαν 5,26 εκατομμύρια καταναλωτές (οικιακοί χρήστες) ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίοι δεν είχαν επιλέξει ενεργά ένα διαφορετικό τιμολόγιο και μέχρι το τέλος της χρονιάς ο αριθμός μειώθηκε στους 4,29 εκατομμύρια μέχρι το τέλος της χρονιάς.
Η αστάθεια και οι υψηλές τιμές ρεκόρ που καταγράφηκαν το καλοκαίρι ώθησαν πολλούς στην «ασφάλεια» των τιμολογίων με σταθερές και χαμηλότερες τιμές ενώ οι προσφορές και η εμπορική πολιτική πολλών παρόχων «οδήγησαν» πελάτες στα μπλε και κίτρινα τιμολόγια.
Σύμφωνα με ετήσια έκθεση της ΡΑΑΕΥ που δημοσιεύθηκε χθες, στις 31.01.2024, 88,87% των οικιακών πελατών είχαν παραμείνει στο Ειδικό Τιμολόγιο, ένα ποσοστό που μειώθηκε στο 72,4% μέχρι το τέλος της χρονιάς.
«Η μετακίνηση καταναλωτών από τα ειδικά τιμολόγια στα σταθερά τιμολόγια παρατηρήθηκε κυρίως την περίοδο των μηνών Ιουνίου και Ιουλίου όταν οι τιμές των Ειδικών Τιμολογίων αυξήθηκαν πολύ και παράλληλα οι Προμηθευτές παρείχαν πληθώρα επιλογών σε σταθερά τιμολόγια με χαμηλές τιμές διάρκειας 6 και 12 μηνών. Αντίστοιχο φαινόμενο παρατηρήθηκε και κατά τον μήνα Δεκέμβριο, κατά τον οποίο μέρος καταναλωτών προτίμησε τα σταθερά τιμολόγια», αναφέρει η έκθεση.
Επίσης, στην αρχή του έτους, στις 31.01.2024, μόνο το 2,8% (161.461 οικιακοί χρήστες) είχαν συμβληθεί σε σταθερά/μπλε και το 8,4% (497.257 χρήστες) σε κυμαινόμενα/κίτρινα τιμολόγια. Στο τέλος του έτους 2024, το μερίδιο μετρητών που επέλεξαν σταθερά και κυμαινόμενα τιμολόγια αυξήθηκε στο 13,5% (800.265) και 14,1% (836.838) αντίστοιχα.
Ενδιαφέρον για την πορεία της αγοράς δείχνουν και τα στοιχεία για τη ζήτηση – μια κρίσιμη παράμετρος, ειδικά για τους επενδυτές του κλάδου.
Η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας το 2024 παρουσίασε αύξηση (9,25%) σε σχέση με τα επίπεδα του 2023 στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα της χώρας (47.571 GWh έναντι 43.544 GWh) σύμφωνα με τα στοιχεία των διαχειριστών ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ.
Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι
Σε ό,τι αφορά τα μερίδια της αγοράς, η ΔΕΗ παρέμεινε και το 2024 ο δεσπόζων προμηθευτής στη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, παρόλο που σημειώθηκε μικρή μείωση του μεριδίου αγοράς της σε σχέση με το 2023, εκπροσωπώντας το 70,93 % του συνολικού αριθμού παροχών στη ΧΤ και ΜΤ του Διασυνδεδεμένου Συστήματος (έναντι 71,61% το 2023) και το 55,63 % της συνολικής κατανάλωσης (έναντι 54,93 % το 2023).
Δεύτερη στη λίστα εμφανίζεται η Protergia με μερίδιο 7,3% και μετά ακολουθεί η Ζενίθ (4,8%), η ΗΡΩΝ (4,3%) και η Elpedison (3,9%).
Στον «πόλεμο» που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στους παρόχους για νέους πελάτες, η Protergia έχει κάνει σημαντικά βήματα. Στο ισοζύγιο μετακινήσεων για το 2024, η Protergia κέρδισε 68.255 πελάτες ενώ η ΗΡΩΝ 31.968. Στον αντίποδα, 53.377 έφυγαν από τη ΔΕΗ και 24.864 από την NRG.
«Έκρηξη» των ληξιπρόθεσμων οφειλών
Στο μεταξύ, οι απλήρωτοι λογαριασμοί σημείωσαν εκρηκτική αύξηση, φτάνοντας τα 3,4 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι, στο τέλος του 2023 το αντίστοιχο ποσό είχε φτάσει τα 2,4 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον ρυθμιστή, περίπου τα μισά από αυτά τα ποσά, ήτοι 1,65 δισ. ευρώ αφορούν σε χρέη παλιών πελατών, καταναλωτών δηλαδή που έχουν μετακινηθεί σε διαφορετικούς παρόχους ενώ για τους υφιστάμενους πελάτες τα χρέη ανέρχονται σε 1,74 δισ. ευρώ.
Τα μεγαλύτερα ποσά συγκεντρώνονται στη Χαμηλή Τάση, όπου συνολικά για υφιστάμενους και παλιούς πελάτες ανέρχονται σε 2,4 δισ. ευρώ.
Όπως εκτιμά η ΡΑΑΕΥ, το μέσο κόστος αυτής της επιβάρυνσης για τους προμηθευτές – και κατ’ επέκταση για τους καταναλωτές – ανέρχεται στα 6,2 λεπτά ανά κιλοβατώρα.