Με τη συμμετοχή εκατοντάδων μαθητών/τριών, σχολικών μονάδων, από όλη την Ελλάδα, ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 12ο Μαθητικό Συνέδριο με τίτλο «Μαθαίνω και παρουσιάζω τον πολιτισμό του τόπου μου», το οποίο διοργάνωσε για άλλη μία χρονιά η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, σε συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη Λαρίσης, τον Δήμο Λαρισαίων και την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης.
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε στις 6/5/2925 διαδικτυακά, ενώ στις 7/5/2025 φιλοξενήθηκε στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα και διεξήχθη υβριδικά.
Η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, κ. Καραγιώργου Αικατερίνη, κατά τον εναρκτήριο χαιρετισμό της, καλωσόρισε τους μαθητές και τις μαθήτριες των σχολικών μονάδων της Δ.Π.Ε. Λάρισας, καθώς επίσης και των σχολικών μονάδων – μελών του Διεθνούς Θεματικού Δικτύου Πολιτιστικής και Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης για την Αειφορία, με θέμα: «Τα παιδιά πρεσβευτές του τόπου τους», οι οποίοι/ες συμμετείχαν διαδικτυακά, αναφέροντας μεταξύ άλλων:
«Κοινός άξονας των άρτια προετοιμασμένων μαθητικών εργασιών, τις οποίες παρακολουθούμε με αμείωτο ενδιαφέρον, χθες και σήμερα, είναι ο τοπικός πολιτισμός, η τοπική ιστορία, αλλά και το περιβάλλον ως αναπόσπαστο τμήμα κάθε τόπου. Οι μαθητές και οι μαθήτριες, με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών τους, εργάστηκαν ομαδοσυνεργατικά και προετοίμασαν, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, μέσα στο πλαίσιο σχολικών δραστηριοτήτων, εργαστηρίων, μαθημάτων, αλλά και ευρωπαϊκών προγραμμάτων, όσα μας παρουσιάζουν.
Η συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών σε πολιτιστικά συνέδρια, όπως αυτό που διεξάγεται σήμερα, αποτελεί μια παιδαγωγική πρακτική που συνδέεται άμεσα με τις αρχές της βιωματικής και συνεργατικής μάθησης, προσφέροντας ουσιαστικές δυνατότητες για την ολόπλευρη ανάπτυξή τους. Μέσα από τη συμμετοχή αυτή, οι μαθητές/τριες εμπλέκονται ενεργά σε διαδικασίες έρευνας, καλλιτεχνικής δημιουργίας και δημόσιας παρουσίασης, γεγονός που ενισχύει τόσο τη γνωστική όσο και την κοινωνικοσυναισθηματική τους ανάπτυξη. Η εμπειρική μάθηση, όπως υποστηρίζει ο Dewey, ενδυναμώνει τη σύνδεση της θεωρητικής γνώσης με την πράξη, ενώ η θεωρία του Vygotsky τονίζει τη σημασία της κοινωνικής αλληλεπίδρασης για την οικοδόμηση της γνώσης. Τα πολιτιστικά συνέδρια λειτουργούν ως αυθεντικά μαθησιακά περιβάλλοντα, στα οποία οι μαθητές εκφράζονται δημιουργικά, συνεργάζονται, επικοινωνούν και αποκτούν εμπειρίες που ξεπερνούν το στενό πλαίσιο της τάξης. Παράλληλα, καλλιεργείται η πολιτισμική τους συνείδηση, καθώς έρχονται σε επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά, την ιστορική μνήμη και την πολιτισμική ποικιλομορφία, στοιχεία που ενισχύουν την πολιτιστική ταυτότητα και τον διαπολιτισμικό σεβασμό.
Η συμμετοχή σε συνέδρια προάγει επίσης τις ήπιες δεξιότητες των μαθητών, όπως είναι η ομαδική εργασία, η δημόσια ομιλία, η οργάνωση, η υπευθυνότητα, η δημιουργικότητα και η ενσυναίσθηση, δεξιότητες που θεωρούνται απαραίτητες για την προσωπική και την μετέπειτα επαγγελματική τους ανάπτυξη. Επιπλέον, ενισχύεται η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης, προάγοντας μια ολιστική, κριτική και συνθετική αντίληψη της πραγματικότητας. Τέλος, καλλιεργούν την ενεργό πολιτειότητα και τον δημοκρατικό διάλογο, παρέχοντας στους μαθητές/τριες ευκαιρίες να εκφράσουν απόψεις, να συνδιαμορφώσουν δράσεις και να αναπτύξουν την ταυτότητά τους ως ενεργοί και υπεύθυνοι πολίτες.
Για όλους αυτούς τους λόγους ευελπιστούμε ότι η συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών σήμερα, στο 12ο Μαθητικό Συνέδριο δεν είναι απλώς μια εξωσχολική δραστηριότητα, αλλά μια σύγχρονη και αναγκαία παιδαγωγική πρακτική, που συμβάλλει καθοριστικά στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων, συνειδητοποιημένων και πολιτισμικά ευαίσθητων ατόμων. Είναι σημαντικό επίσης να τονισθεί η παιδαγωγική σημασία αυτής της εργασίας, η οποία υπερβαίνει τα όρια ενός συνεδρίου. Απώτερος στόχος είναι η έμπνευση και έκφραση των ίδιων των μαθητών/τριών, και εν προκειμένω η ανάπτυξη βιωματικής σχέσης με τον τόπο και την παράδοσή τους».
Χαιρετισμό απηύθυναν, την πρώτη ημέρα του Συνεδρίου, η Διευθύντρια Υποστήριξης Εκπαιδευτικών προγραμμάτων Αειφορίας του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., κ. Καραμαλάκου-Λάππα Σταυρούλα και το Μέλος του Δ. Σ. της Ελληνικής Εταιρίας Προστασίας της Φύσης, κ. Καινούργιου Σοφία, ενώ τη δεύτερη ημέρα ο εκπρόσωπος του Σεβ. Μητροπολίτη Λαρίσης και Τυρνάβου, π. Δημήτριος Καρανίκας και ο Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας και Ισότητας της Περιφέρειας Θεσσαλίας, κ. Σίμος Βασίλειος, ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης ΠΕ70, κ. Μαγγόπουλος Γεώργιος, η Σύμβουλος Εκπαίδευσης ΠΕ60, κ. Κωτσιοπούλου Δήμητρα, ενώ παραβρέθηκαν, ακόμη, η Αναπληρώτρια της Διευθύντριας Π.Ε. Λάρισας, κ. Σίσκου Θωμαή, η Αν. Προϊσταμένη του Τμήματος Εκπαιδευτικών Θεμάτων, κ. Αποστολάκη Μαρία, Δ/ντες/ντριες, Προϊστάμενοι/ες και Εκπαιδευτικοί σχολικών μονάδων, καθώς και γονείς/κηδεμόνες μαθητών/τριών. Ο συντονισμός του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκε από την Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων της Δ.Π.Ε. Λάρισας, κ. Χατζημίχου Κωνσταντίνα.
Στο 12ο Μαθητικό Συνέδριο συμμετείχαν οι εξής σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Γυμνάσιο Αντιμάχειας Κω, Γυμνάσιο Ν. Γυναικόκαστρου Κιλκίς, Γυμνάσιο Νιγρίτας, Γυμνάσιο Τοξοτών Ξάνθης, Γυμνάσιο Τυχερού Έβρου, Δημοτικό Σχολείο Βερδικούσσας, Δημοτικό Σχολείο Γόννων, Δημοτικό Σχολείο Δελφών, Δημοτικό Σχολείο Δομοκού, Δημοτικό Σχολείο Μεθώνης Μεσσηνίας, Δημοτικό Σχολείο Νίκαιας, Δημοτικό Σχολείο Ποσειδωνίας Σύρου, Δημοτικό Σχολείο Τερψιθέας, Δημοτικό Σχολείο Χαλανδρίτσας, Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Λάρισας, Εσπερινό Γυμνάσιο Αλοννήσου, Νηπιαγωγείο Δαμασίου, Νηπιαγωγείο Θεσπιών Βοιωτίας, 1ο Δημοτικό Σχολείο Φαρσάλων, 1ο Ειδικό Νηπιαγωγείο Λάρισας, 2ο ΓΕΛ Κοζάνης, 2ο Δημοτικό Σχολείο Αρχαγγέλου Ρόδου, 2ο Δημοτικό Σχολείο Πλατυκάμπου, 2ο Νηπιαγωγείο Κατερίνης, 2ο Νηπιαγωγείο Τυρνάβου «Άγιος Γεώργιος», 3o Δημοτικό Σχολείο Αλεξ/πολης «Άγγελος Ποιμενίδης», 4o Γυμνάσιο Ζωγράφου, 6ο Γυμνάσιο Δράμας, 6ο Νηπιαγωγείο Μυτιλήνης, 8ο Γυμνάσιο Λάρισας, 11ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, 13ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης, 14ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας, 15ο Δημοτικό Σχολείο Βόλου, 16ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας, 18ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας, 19ο Δημοτικό Σχολείο Κατερίνης, 21ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας, 24o Δημοτικό Σχολείο Λάρισας, 27o Νηπιαγωγείο Λάρισας, 29ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας, 29ο Νηπιαγωγείο Λάρισας, 31ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας, 31ο Νηπιαγωγείο Αχαρνών, 32ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας, 33ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας, 42ο Νηπιαγωγείο Ηρακλείου Κρήτης, 44ο Δημοτικό Σχολείο Λάρισας και 47ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας.
Η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λάρισας, κ. Καραγιώργου Αικατερίνη, ευχαριστεί θερμά τον Σεβ. Μητροπολίτη Λαρίσης και Τυρνάβου, κ. Ιερώνυμο, τον Δήμο Λαρισαίων και προσωπικά τον Αντιδήμαρχο Παιδείας και Άθλησης, κ. Γερογιώκα Ηρακλή, τον Αντιδήμαρχο Πολιτισμού, κ. Ρετσιάνη Θωμά, τη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα για τη φιλοξενία, τους χορηγούς του 12ου Μαθητικού Συνεδρίου, καθώς και τις εθελόντριες του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, για την πάντοτε πολύτιμη υγειονομική κάλυψη. Πρωτίστως, όμως, ευχαριστεί θερμά και συγχαίρει τους/τις μαθητές/τριες – Συνέδρους, για τις εξαιρετικές εργασίες και τους παραδοσιακούς χορούς που προετοίμασαν και παρουσίασαν προκειμένου να αναδείξουν όψεις της τοπικής πολιτιστικής τους κληρονομιάς, αλλά και τους/τις Διευθυντές/ντριες, Προϊσταμένους/ες και υπεύθυνους εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων που συμμετείχαν.