Σε εκκρεμότητα παραμένουν ακόμα τα μεγάλα έργα για την αποκατάσταση των ζημιών που προκάλεσε ο Daniel, ενώ θα έπρεπε ήδη να έχουν ξεκινήσει, με την κυβέρνηση να μην δίνει πειστικές απαντήσεις για την πορεία τους, την ώρα που η δυσφορία μεγαλώνει στις τάξεις δεκάδων επαγγελματικών φορέων που θέτουν επίμονα σχετικά ερωτήματα.
Η αποκατάσταση του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου παραμένει ακόμα στα χαρτιά, γεγονός που εντείνει την ανασφάλεια των πολιτών, ενώ ενόψει της τουριστικής σεζόν παραμένει ακόμα ζητούμενο το αν και κατά πόσο θα μπορέσουν οι κάτοικοι της Θεσσαλίας να την αξιοποιήσουν, καθώς τα προβλήματα είναι πολλά και μεγάλα, εξαιτίας της καθυστέρησης στην υλοποίηση των έργων αποκατάστασης.
Οι εκκρεμότητες
Η γέφυρα του Παλαιόπυργου στο δήμο Τεμπών, η γέφυρα Διάβας στην Καλαμπάκα, του Ανθοχωρίου στην Καρδίτσα, το ορεινό δίκτυο του Πηλίου, των χωριών του Ασπροποτάμου Τρικάλων και της ορεινής Αργιθέας παραμένουν μήνες τώρα σε άθλια κατάσταση. Κάτοικοι αναγκάζονται να διανύουν επιπλέον χιλιόμετρα, ή σε κάποιες περιπτώσεις να διέρχονται με δική τους ευθύνη τον δρόμο ή την γέφυρα, ελλείψει άλλων εναλλακτικών διαδρομών. Κατεστραμμένο το οδικό δίκτυο και στην ΠΕΟ Φαρσάλων-Δομοκού, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι και κυρίως οι φοιτητές των Φαρσάλων που θέλουν να μεταβούν στην Αθήνα να χρειάζεται να πάνε μέσω Λάρισας και αφού αλλάξουν δύο λεωφορεία.
Η Καρδίτσα, το Ανατολικό και Νότιο Πήλιο αντιμετωπίζουν τα σοβαρότερα προβλήματα και όλη η Θεσσαλία βρίσκεται σε αναμονή σχεδόν δύο χρόνια για να ξεκινήσουν τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα που κοστολογήθηκαν 1.4 δισ. Ευρώ.
Σε όλη την Θεσσαλία πρέπει να αποκατασταθούν 1007 σημεία και πράσινο φως για να εγκατασταθούν εργοτάξια δεν έχει δοθεί.
Το Ταμείο Ανάκαμψης χρηματοδοτεί τα οδικά έργα με 600 εκατομμύρια ευρώ και ο προγραμματισμός αφορούσε ολοκλήρωση το καλοκαίρι του 2026, ενώ για τα υπόλοιπα έργα 900 εκ. ευρώ προβλέπεται παράδοση σε 48 μήνες. Τα έργα και χωρίζονται σε δύο ομάδες, οδικά και σιδηροδρομικά.
Συγκεκριμένα, τα 9 συνολικά αυτά έργα αφορούν την αποκατάσταση σιδηροδρομικών γραμμών, οδικά έργα και την αποκατάσταση βλαβών των συστημάτων σηματοδότησης, ETCS L1, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης.
Τα σιδηροδρομικά έργα
Από τον συνολικό προϋπολογισμό τα 460 εκατομμύρια αφορούν 5 σιδηροδρομικά έργα και συγκεκριμένα την αποκατάσταση των παρακάτω σιδηροδρομικών δικτύων:
Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ., με προϋπολογισμό 173.600.000,00€ (με ΦΠΑ 24%)
Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, προϋπολογισμού 181.660.000,00 € (με Φ.Π.Α. 24%).
Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής, προϋπολογισμού 57.660.000,00 € (με Φ.Π.Α. 24%).
Εργασίες αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Μηλεών από τον Σ.Σ. Άνω Λεχωνίων έως τον Σ.Σ. Μηλεών, με προϋπολογισμό 1.860.000,00€ (με ΦΠΑ).
Αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το ΣΣ Παλαιοφάρσαλο έως ΣΣ Κράννων που καταστράφηκε από την κακοκαιρία Daniel» με προϋπολογισμού 37.200.000,00 € (με Φ.Π.Α. 24%).
Τα οδικά έργα
Τα 900 εκατ. ευρώ του προϋπολογισμού αφορούν 4 οδικά έργα για την επαναφορά τοπικών οδών σε όλη τη Θεσσαλία που πρόκειται για τα εξής:
1. Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών των Δήμων: Ιστιαίας-Αιδηψού, Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων,με προϋπολογισμού 170.000.000,00 € (με Φ.Π.Α.).
2. Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών των Δήμων: Τεμπών, Τυρνάβου, 7 Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας προϋπολογισμού 184.000.000,00 € (με Φ.Π.Α).
3. Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών των Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης» προϋπολογισμού 267.500.000,00 € (με Φ.Π.Α).
4. Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου» προϋπολογισμού 278.200.000,00 € (με Φ.Π.Α.)
Οι εργασίες που προβλέπεται να γίνουν αφορούν σε συνολικό μήκος 159 χιλιομέτρων οδικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων 110 γεφυρών και οι πόροι θα διανεμηθούν ανά περιφερειακή ενότητα ως εξής: 33% Μαγνησίας, 25% Τρικάλων, 21% Καρδίτσας, 9,5% Λάρισας, 9,5% Ευβοίας και 2% Φθιώτιδας.
Αντιδράσεις για την στάση των κυβερνητικών βουλευτών
Πλέον τα “πυρά” δεκάδων επαγγελματικών ομάδων στρέφονται ανοιχτά εναντίον των κυβερνητικών βουλευτών καθώς υπάρχει η πεποίθηση πως ο έλεγχος και η πίεση στα αρμόδια υπουργεία και στο Μέγαρο Μαξίμου δεν είναι η ενδεδειγμένη.
Μάλιστα αρκετοί είναι εκείνοι πλέον που υποστηρίζουν πως θα πρέπει ο ίδιος ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης να επισκεφτεί εκ νέου τη Θεσσαλία και να ανακοινώσει πλέον συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα που θα αφορά τα μεγάλα έργα αποκατάστασης των ζημιών στη Θεσσαλία.