Της Ειρήνης Παπουτσή
Ημερίδες, διαβούλευση, κόντρες και… Master plan για την ανασυγκρότηση της Θεσσαλίας ακολούθησαν το καταστροφικό πέρασμα του “Daniel” από την περιοχή μας, με τις συνέπειες του φαινομένου να μην αφήνουν ασυγκίνητους ενήλικες και μη, καθώς μαθητές του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου Λάρισας όχι απλά καταπιάστηκαν με το θέμα μα βραβεύτηκαν για την εργασία τους, κερδίζοντας το 3ο βραβείο στον πανελλήνιο διαγωνισμό της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Διαστήματος (ESA).
Οι μαθητές της Γ’ τάξης του σχολείου, μέλη της ομάδας “Μια σταγόνα μια ζωή”, Άγγελος Γεωργίου, Βαγγέλης Κουτσογιάννης και Λευτέρης Ντιούδης, υπό την επίβλεψη του καθηγητή Φυσικής, Βασίλη Τουρναβίτη, υπεύθυνου του Ομίλου Μετεωρολογίας και Αστρονομίας, με αφορμή το καταστροφικό πέρασμα του “Daniel” δούλεψαν πάνω στο θέμα παρουσιάζοντας μια αξιοπρόσεκτη εργασία, σε μια απόπειρα ανάλυσης των συνεπειών του φυσικού φαινομένου, αλλά και συγκέντρωσης γενικότερων πληροφοριών, οι οποίες και οργανώθηκαν σε ιστοσελίδα που οι ίδιοι δημιούργησαν.
Με κεντρικό ερευνητικό ερώτημα της εργασίας το πώς επηρέασε τη Θεσσαλία η κακοκαιρία Daniel και στόχο της να αναλύσει τον άμεσο αντίκτυπο και το μέγεθος της κακοκαιρίας στην περιοχή μας και όχι να εστιάσει σε ανάλυση θεωριών κλιματικής αλλαγής – για τις οποίες απαιτούνται δεδομένα το ελάχιστο 16 ετών κατόπιν συμβάντος – οι μαθητές προχώρησαν σε μια περίληψη του έργου, παρέχοντας πληροφορίες μετά από έρευνα με τη χρήση έγκυρων πηγών, κατέληξαν σε συμπεράσματα και πρότειναν δράσεις για τον περιορισμό του προβλήματος.
«Το ερέθισμα που δόθηκε σε όλους μας ήταν προφανές, ενώ η ερευνητική ομάδα εργάσθηκε έχοντας διδαχθεί νωρίτερα βασικές μετεωρολογικές παραμέτρους και δουλεύοντας βασισμένη σε επιστημονικές μεθόδους», περιγράφει στη LarissaPress ο υπεύθυνος καθηγητής, Βασίλης Τουρναβίτης, σημειώνοντας παράλληλα τον ενθουσιασμό των παιδιών, που εργάσθηκαν μεθοδικά και εκτός σχολικού ωραρίου για την ολοκλήρωση της εργασίας.
«Στόχος μας είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να έχουν γνωστικό υπόβαθρο ώστε να αξιολογούν τον “ωκεανό” των πληροφοριών που έχουν στη διάθεσή τους. Εργαζόμαστε λοιπόν προς την κατεύθυνση της κατασκευής γνωστικών φίλτρων, συνδυάζοντας την καθημερινότητα με την επιστημονική παρατήρηση σε ένα αποτέλεσμα που μας δικαίωσε», καταλήγει ο κ. Τουρναβίτης.
Θα πρέπει να σημειωθεί πως οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου Λάρισας έσπευσαν να αναλύσουν το πως εκδηλώθηκαν οι πλημμύρες αλλά και τον αντίκτυπό τους στην περιοχή χρησιμοποιώντας στοιχεία διασταυρωμένα από ποικίλες πηγές, όπως η Meteo, η ΕΜΥ, οι Financial Times κλπ., ενώ οι επιπτώσεις τους καταγράφηκαν μέσα από επίσημα στοιχεία και πηγές, όπως το CNN.
Καταλήγοντας σε προσωπικές απόψεις και παραινέσεις οι μαθητές προτείνουν δράσεις για τον περιορισμό του προβλήματος, επισημαίνοντας με νόημα πως «ο περιορισμός της ανθρώπινης παρεμβολής στην φύση αποτελεί την καταλληλότερη, αν και δυσκολότερη απ’ όλες, λύση για την αποκατάσταση της ζημιάς που η κλιματική αλλαγή φαίνεται να έχει προκαλέσει στη Γη».