Μαρκο Ντε Φρανκι
Η ετυμηγορία του Καραβάτζο
Εκδόσεις Πατάκη
«Το παιδί έτρεχε στην άκρη του δρόμου, σαν κυνηγημένο ζώο τη νύχτα. Στον άντρα στο αυτοκίνητο θύμισε τη διάσημη φωτογραφία της Κιμ, της μικρής Βιετναμέζας που έτρεχε απελπισμένη να ξεφύγει, ενώ οι ναπάλμ της έκαιγαν την πλάτη. Αλλά αυτός ήταν ο Περιφερειακός 74, ο επονομαζόμενος Μαρεμμάνα,, που σ’ εκείνο το σημείο έγλυφε τον απότομο λόφο πάνω στον οποίο υψώνονταν ένα χωριό ονόματι Σοράνο, με τα φώτα του να τρεμοσβήνουν μες στο σκοτάδι, και διέσχιζε την εξοχή του Γκροσσέτο που εκτείνονταν ολόγυρα…»
Με τον τρόπο αυτό ο Μάρκο ντε Φράνκι ξεκινάει την αφήγησή του, δίνοντας με μιας ένα λογοτεχνικό στίγμα μυστηρίου, προσδιορίζοντας ταυτόχρονα τον τόπο απ’ όπου ξεκινάνε όλα.
Ο συγγραφέας, πρώην Αστυνόμος Α’ ο ίδιος στην Κεντρική Επιχειρησιακή Μονάδα, το αντίστοιχο FBI της Ιταλίας, γράφει το πρώτο του μυθιστόρημα «Η ετυμηγορία του Καραβάτζο» –Εκδόσεις Πατάκη- και συναρπάζει. Η εμπειρία του από την αστυνομική του θητεία και όλα όσα κλήθηκε ο ίδιος να δει, να ακούσει, και να διαχειριστεί, του έχουν διαμορφώσει το υπόστρωμα για να γράψει ένα αστυνομικό μυθιστόρημα κλάσης που σου δίνει την αίσθηση πως ζεις κι εσύ, διαβάζοντάς το, στα μαγευτικά τοπία της Ιταλίας και προσπαθείς να διαλευκάνεις την ανατριχιαστική υπόθεση που εκτυλίσσεται μπροστά στα μάτια σου και η οποία οδηγεί σε μια σκοτεινή προσωπικότητα που κινεί τα νήματα ακραίων παραστάσεων δολοφονίας.
Η προσωπικότητα αυτή που δεν αποκαλύπτεται παρά μόνο στο τέλος του ογκώδους μυθιστορήματος του Μάρκο Ντε Φράνκι είναι γοητευμένη από τα έργα του σπουδαίου Καραβάτζο, ενός εκ των κορυφαίων ζωγράφων έργα του οποίου έχουν χαρακτηριστεί ως «βίαια αριστουργήματα».
Από την Τοσκάνη και τον θάνατο δυο δωδεκάχρονων παιδιών, η Βαλεντίνα Μέντιτσι, αναλαμβάνει την πρώτη της σοβαρή υπόθεση ως η νεότερη αστυνόμος της Κεντρικής Επιχειρησιακής Μονάδας. Γνωρίζεται με τον Φάμπιο Κόστα, έναν αστυνομικό που κρύβει το παρελθόν του έχοντας μεταταχθεί σε έναν επαρχιακό αστυνομικό σταθμό, χωρίς ωστόσο να έχει χάσει καθόλου τις ερευνητικές ικανότητες του παρελθόντος του.
Το δίδυμο αυτό είναι το ζευγάρι που πρωταγωνιστεί, ωστόσο ο συγγραφέας κατορθώνει να αναδείξει επίσης σε “πρωταγωνιστή” της ιστορίας του ακόμα και την τελευταία προσωπικότητα που εισβάλει στη ροή της. Άλλωστε όλοι οι άνθρωποι έχουν κάτι να δώσουν, κάτι που όπως φαίνεται γνωρίζει καλά ο ίδιος.
Η ανθρώπινη φύση αναδεύεται από τα σκοτάδια της αβύσσου, η τέχνη αναδεικνύεται σε μαέστρο ανομολόγητων παθών, τα θύματα επιλέγονται μέσω μιας διαδικασίας που δεν μπορεί εύκολα να συλλάβει ο ανθρώπινος νους και η διαστροφή εξελίσσεται σε γεννήτρια ρεύματος του διαδικτύου.
Οι εναλλαγές στα τοπία, στις προσωπικότητες των ηρώων και στις σκέψεις των αστυνομικών ερευνητών συνθέτουν ένα ψυχολογικό θρίλερ που γεννά σκέψη και προβληματισμό. Τι υποδηλώνει ένα έργο τέχνης για τον καθένα μας; Γιατί ένα εργαλείο-σύμβολο του ανθρώπινου επιστημονικού άλματος, όπως αυτό του διαδικτύου, μετατρέπεται σε σύμβολο πόνου και αίματος; Τι γεννά τη διαστροφή;
Οι χαρακτήρες του Φράνκι είναι άνθρωποι της διπλανής μας πόρτας, με τα ελαττώματα και τα προτερήματά τους, τα πάθη και τις αγωνίες τους, τα όνειρα και τις επιθυμίες τους.
Τα σπουδαία έργα ζωγραφικής γίνονται τα ίδια καμβάς δολοφονιών και η τέχνη μεταμορφώνεται σε όπλο στα χέρια διεστραμμένων εγκεφάλων. Η Βαλεντίνα και ο Φράνκο δίνουν αγώνα με τον χρόνο για να σώσουν τα επόμενα θύματα, με απαραίτητη προϋπόθεση να βρουν όχι μόνο το χέρι ή τα χέρια των δολοφόνων αλλά και τον εγκέφαλο που τα πυροδοτεί. Όσο ο χρόνος τρέχει, τόσο το αίμα κυλά.
Το δίδυμο των αστυνόμων ερευνητών, μαζί με τους υπόλοιπους βοηθούς της ομάδας που έχει διαμορφωθεί για να εξιχνιάσει μια σειρά εγκλημάτων ίδιας υφής, έρχεται στα όρια της ανθρώπινης ύπαρξης. Η επίπονη αυτή διαδικασία στην οποία υποβάλλεται, βγάζει στην επιφάνεια τα δικά τους πάθη και τους δικούς τους φόβους. Η σάρκα και το μυαλό. Η ψυχή και το σώμα.
«Η ετυμηγορία του Καραβάτζιο» είναι ένα καταιγιστικό αστυνομικό θρίλερ που σε σπρώχνει σε μια κατάδυση στην ανθρώπινη υπόσταση. Έχω την αίσθηση πως το δίδυμο των πρωταγωνιστών του συγγραφέα θα μας απασχολήσει ξανά σύντομα…