Της Ειρήνης Παπουτσή
Με ιδιαίτερη αισθητική και ακόμη πιο ιδιαίτερη θεματολογία… εκτίθεται και εκθέτει τη δουλειά του στη Λάρισα ο φωτογράφος, Μιχάλης Πατσούρας, που σε μια αξιοπρόσεκτη πρόταση μετέτρεψε σε Τέχνη το 10χρονο πέρασμά του από το ελληνικό Δημόσιο, ως υπάλληλος του υπουργείου Εμπορίου, πριν το εγκαταλείψει για να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη φωτογραφία.
Η έκθεση φωτογραφίας του Μιχάλη Πατσούρα με τίτλο “07:00 π.μ. έως 15:00 μ.μ.”, εγκαινιάζεται την Τρίτη 2 Απριλίου, στις 8 το βράδυ, στον Μύλο του Παππά, από την Αντιδημαρχία Πολιτισμού του Δήμου Λαρισαίων και το Protometria International Photography Festival, με τη LarissaPress να επιχειρεί μια πρώτη γνωριμία με έναν άνθρωπο που άφησε τον σταθερό μισθό και τη σιγουριά του δημόσιου τομέα, επιλέγοντας δρόμους καλλιτεχνικούς, μα και αντλώντας έμπνευση από έναν χώρο, που όπως ο ίδιος διατείνεται, «του ταιριάζει το “ασπρόμαυρο” των φωτογραφιών του».
«Πρόκειται στην ουσία για μια βιωματική δουλειά, την πρώτη μου παρακολουθώντας μαθήματα σε σχολή φωτογραφίας παράλληλα με την απασχόλησή μου στο Δημόσιο, η οποία και ολοκληρώθηκε με την αποχώρησή μου από αυτό, το 2000», γυρίζει τον χρόνο πίσω ο κ. Πατσούρας, αναφερόμενος στο θέμα της έκθεσής του, που έχει να κάνει με το οκτάωρο εργασίας των δημοσίων υπαλλήλων στην Ελλάδα και συγκεκριμένα με την καταγραφή της ζωής των υπαλλήλων ενός υπουργείου κατά τη διάρκεια της εργασίας τους.
Και το «ασπρόμαυρο» πώς προέκυψε, ταιριάζει στην αισθητική σας ή στο… Δημόσιο, τον πειράζω, με τον ίδιο να μιλά για την προτίμησή μου αλλά και για το… γκρίζο του δημόσιου τομέα.
«Αρχικά αποτέλεσε προτίμηση και μέρος της γενικότερης αισθητικής μου. Η αλήθεια είναι πάντως πως επιλέχθηκε συνειδητά, όχι μόνο γιατί ήταν η περίοδος τέτοια μα και γιατί όντως το γενικότερο θέμα μου ήταν… γκρίζο», παραδέχεται, σημειώνοντας ταυτόχρονα πως δε μετάνιωσε ποτέ για το «ρίσκο» που πήρε αποχωρώντας από τη «σιγουριά» που πρόσφερε ο δημόσιος τομέας.
«Θα μετάνιωνα αν δεν έπαιρνα το ρίσκο, μένοντας μια ζωή με το ερώτημα για κάτι που δε δοκίμασα να κάνω», μας απαντά αυθόρμητα, διαπιστώνοντας παράλληλα πως παρά τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή δεν άλλαξε και πολύ η εικόνα στον χώρο.
«Παθογένειες, ελλείψεις σε προσωπικό, κακές νοοτροπίες παραμένουν, εκείνο που άλλαξε είναι οι ταχύτητες λόγω της μετάβασης στην ψηφιακή εποχή, ενώ η έκθεσή μου αποτελεί πλέον ένα ντοκουμέντο μιας άλλης εποχής», σχολιάζει ο κ. Πατσούρας, κάνοντας μας μάλιστα γνωστό πως βρίσκεται σε επαφή με το υπουργείο Εμπορίου για μια έκθεση στον χώρο αλλά και τη δημιουργία ενός λευκώματος, βασισμένο στη δουλειά του.
Η έκθεση φωτογραφίας του Μιχάλη Πατσούρα με τίτλο “07:00 π.μ. έως 15:00 μ.μ.” θα λειτουργεί από Δευτέρα έως και Σάββατο 10.00 – 14.00 και 17.00 – 21.30 και θα διαρκέσει μέχρι τις 15 Απριλίου 2024, ενώ το “ταξίδι” της ξεκίνησε από από την πόλη των Ιωαννίνων, όπου εκτέθηκε για πρώτη φορά στο πλαίσιο του Photometria Photo Festival.
«Φιλοδοξώ να συνεχίσω εκθέτοντας στην Κοζάνη, την Καβάλα, την Κρήτη και την Αθήνα, ενώ στα σκαριά βρίσκεται και η υλοποίηση μιας ακόμη ιδέας που αφορά σε ένα φωτογραφικό zine. Έχοντας στη διάθεσή μου έγγραφα του Δημοσίου, τα οποία διατηρούν τη φόρμα και την ιδιαίτερη και “αυστηρή” τους γλώσσα, σε συνδυασμό με τις φωτογραφίες, απευθύνομαι ήδη σε ενδιαφερόμενους με στόχο τη δημιουργία ενός φανζίν. Κείμενα, διηγήματα, ποιήματα, ζωγραφική, χαρακτικά, σκίτσα, μουσική, στίχοι ή οποιασδήποτε άλλης μορφής καλλιτεχνικό έργο μπορεί να παραχθεί με πηγή έμπνευσης τις φωτογραφίες του project», μοιράζεται μαζί μας την ιδέα του ο κ. Πατσούρας, προσθέτοντας ότι σχεδιαστικά το φανζίν θα έχει την εμφάνιση ενός πανόδετου φακέλου που στο εσωτερικό του θα υπάρχουν υποφάκελοι με τα έργα των δημιουργών, ενώ όλα τα έγγραφα θα έχουν την εμφάνιση δημοσίων εγγράφων.
«Θα χρησιμοποιηθούν οι γραμματοσειρές των γραφομηχανών της εποχής, όπως Brother και IBM, ενώ τα έγγραφα θα συνοδεύονται από τις απαραίτητες σφραγίδες, παράβολα κλπ. Ακόμη επάνω στα έγγραφα μπορεί να υπάρχουν σημάδια που προκαλούσαν προβλήματα τα οποία προκύπταν από τη χρήση του καρμπόν ή από ένα προβληματικό φωτοαντιγραφικό. Όλα αυτά τα έξτρα βέβαια σχεδιασμένα από διάφορους δημιουργούς και ενδεχομένως παραποιημένα είτε χιουμοριστικά – σκωπτικά είτε με άλλου είδους σημειολογικές αναφορές, που θα μπορούσαν να ερμηνευτούν ως ένα είδος προσωπικού σχολιασμού», δεν κρύβει τον ενθουσιασμό του για το εγχείρημα, καλώντας όλους στην έκθεσή του και σε μια περιήγηση στο Δημόσιο μιας άλλης εποχής.
Σ.Σ. Η φωτο – πορτραίτο του Μιχάλη Πατσούρα από την περσινή βράβευση του Athens photo word για το project “still human”.