Η αύξηση της ζήτησης για κρέας και ζωικά προϊόντα σε περιοχές όπως η Μέση Ανατολή και η Κίνα, έχουν εκτοξεύσει τον τομέα της μεταφοράς ζωντανών ζώων. Σύμφωνα με τον Οργανισμό Τροφίμων και Γεωργίας (FAO) του ΟΗΕ, το 2019, για πρώτη φορά στην ιστορία, ο αριθμός των μεταφερόμενων ζωντανών ζώων μπορεί να ξεπέρασε τα 2 δισεκατομμύρια ζώα.
Μέσα σε μια γενιά, ο τζίρος του τομέα διογκώθηκε σχεδόν σαράντα φορές -από 20 δις το 1988, έφτασε τα 720 το 2019. Τα ζώα μεταφέρονται ζωντανά σε όλο και μεγαλύτερους αριθμούς, σε όλο και μεγαλύτερες αποστάσεις, από όλο και λιγότερες, αλλά γιγάντιες, κτηνοτροφικές μονάδες. Έτσι, ο έλεγχος των συνθηκών μετακίνησής τους γίνεται δυσκολότερος.
Ακόμα και οι προσχηματικές προδιαγραφές για την «ευημερία των ζώων» δεν τηρούνται, αφού τα μεγάλα συμφέροντα της κτηνοτροφίας έχουν πετύχει να παραμείνει η ελεγκτική αρμοδιότητα αυστηρά υπόθεση των εθνικών κυβερνήσεων, χωρίς κανέναν διεθνή έλεγχο.
Πολλά κράτη , ακόμα και μέλη της ΕΕ, αδιαφορούν για τις βάρβαρες συνθήκες μεταφοράς, που επιβαρύνουν την υγεία των ζώων και ενθαρρύνουν βασανιστικές και παράνομες πρακτικές, όπως το κόψιμο των τενόντων στις αγελάδες για να μην μετακινούνται ή η παρατεταμένη έκθεση των ζώων σε θερμοκρασίες καύσωνα, σε συνωστισμό και σε διαρκείς τραυματισμούς.
Παράλληλα, οι συνθήκες μετακίνησης των ζώων επωάζουν σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία και την ανάπτυξη ζωονόσων. Η ΕΕ είναι από τους μεγάλους παίκτες στον κλάδο της μεταφοράς ζωντανών ζώων. Κράτη όπως η Δανία, η Ολλανδία, η Ισπανία, η Ρουμανία ανήκουν στους σημαντικότερους εξαγωγείς στον κόσμο. Όσον αφορά τους πελάτες τους (τη Μέση Ανατολή, την Τουρκία κ.λπ), συχνά πρόκειται για κράτη όπου κανείς δεν ελέγχει τις συνθήκες αιχμαλωσίας ή σφαγής των ζώων και κανείς δεν νοιάζεται για να το κάνουν.
Ορισμένα φιλοζωικά κόμματα ζητούν να απαγορευτεί αμέσως κάθε εξαγωγή ζωντανών ζώων. Στο εσωτερικό των κρατών, ζητείται κανένα ζώο να μην μετακινείται σε διαδρομές πέραν των τριών ωρών.