Γράφει ο Δημήτριος Τάχος
Θα ήθελα με το παρόν κείμενο να καταθέσω τις απόψεις μου, και να συνεισφέρω στο δημόσιο διάλογο, σχετικά με την κουβέντα που άνοιξε (εδώ και τριάντα χρόνια) για το θέμα των σιδηροδρομικών γραμμών. Ας ξεκινήσουμε με τις διαπιστώσεις – παραδοχές επιγραμματικά:
– Οι γραμμές χωρίζουν την πόλη στα δύο (και τρία θα έλεγα).
– Έτσι όπως είναι τώρα είναι εστία κινδύνου και βρωμιάς
– Το τρένο θεωρείται οικολογικό μέσο και πρέπει να μπαίνει στην πόλη, (μάλιστα αν λειτουργήσει συνδυαστικά με το Αστικό και υπεραστικό ΚΤΕΛ, και χώρων στάθμευσης ακόμη καλύτερα).
– Δεν κρύβουμε το τρένο από την πόλη, ούτε την πόλη από το τρένο.
Ποιες λύσεις προτείνονται:
1) Υπογειοποίηση των γραμμών: δηλαδή το τρένο να περνάει μέσα από ένα τούνελ κάτω από την πόλη, και ίσως 15 μέτρα κάτω από την τάφρο της Νέας Σμύρνης, πανάκριβη λύση, (500/700 εκατομ.), αλλά όχι και επιθυμητή σύμφωνα με τα προαναφερόμενα.
2) Βύθιση των γραμμών: δηλαδή ένα τσιμεντένιο ποτάμι που θα χωρίζει πάλι την πόλη και θα χρειαστούν αρκετές γέφυρες για να ενωθεί εν μέρει η πόλη, πολύ ακριβή λύση και όχι επιθυμητή σύμφωνα με τα προαναφερόμενα.
3) Παράκαμψη των γραμμών από το νότιο μέρος της πόλης και είσοδος στην πόλη από την ανατολική πλευρά ( γραμμή Βόλου;): λύση που συνεπάγεται νέα χάραξη και κατασκευή των γραμμών, με απαλλοτριώσεις αλλά και πάλι ένα μεγάλο κομμάτι της πόλης κομμένο στα δύο, λύση δύσκολη αλλά θα έλεγα να εξεταστεί.
4) Υπεργειοποίηση των γραμμών ή εναέριο τρένο: πάνω στην ίδια χάραξη, μια γέφυρα 3/3.5 χιλιομέτρων, από την διασταύρωση του περιφερειακού Τρικάλων/Καρδίτσης μέχρι την έξοδο της Νέας Σμύρνης. Μπορεί να κατασκευασθεί χωρίς να σταματήσει η κίνηση των τρένων είτε με κολώνες τσιμεντένιες είτε σιδερένιες και δοκούς προκατασκευασμένους, τσιμεντένιους η σιδερένιους. Το κόστος θα είναι το πιο χαμηλό σε σχέση με τις προηγούμενες λύσεις. Θα ενοποιήσει καθολικά την πόλη κι Αρχιτεκτονικά η πιο όμορφη φουτουριστική λύση.
Λεπτομέρειες μπορούν να συζητηθούν και να αναλυθούν μια άλλη φορά. Η πόλη η ίδια πάντως πρέπει να επιλέξει την πιο συμφέρουσα λύση και όχι οι γραφειοκράτες των Αθηνών. Είναι απαραίτητο λοιπόν η πόλη με την συνδρομή της Περιφέρειας και των Επιμελητηρίων να κάνει την δικιά της οικονομοτεχνική μελέτη και με αυτή να διεκδίκηση την πιο συμφέρουσα λύση.
Ο κ. Δημήτριος Τάχος είναι Αρχιτέκτων Μηχανικός, Πρ. Πρόεδρος Αρχιτεκτόνων, Πρ. Πρόεδρος Δημοτικού Συμβουλίου, Δημοτικός Σύμβουλος