Του ΛΕΥΤΕΡΗ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ
«Η Περιφέρεια Θεσσαλίας μέσω της συμμετοχής της στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα EnerNETMob για την Ηλεκτροκινητικότητα απέκτησε το πρώτο της ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Παράλληλα με την απόκτηση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου το οποίο θα συνδράμει στη μετακίνηση υπηρεσιακών παραγόντων, η Περιφέρεια Θεσσαλίας εισέρχεται στον χάρτη των ευρωπαϊκών Περιφερειών για την Ηλεκτροκινητικότητα καθώς το επόμενο διάστημα προχωράμε στην εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε δημόσιους χώρους όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων προκειμένου να διευκολύνουμε την ηλεκτροκινητικότητα. Είναι ένα περιβαλλοντικό πρόγραμμα το οποίο έχει ως στόχο τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, λόγω του τομέα των μεταφορών στις μεσογειακές πόλεις, τη βελτίωση της κινητικότητας και της ποιότητας ζωής των πολιτών, την προώθηση των ηλεκτρικών μεταφορών για τους πολίτες και την εφοδιαστική αλυσίδα και την αύξηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, που συνδέονται με σημεία φόρτισης».
Τα παραπάνω δήλωσε χθες ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός παρουσιάζοντας το πρώτο ηλεκτροκίνητο όχημα της Περιφέρειας, γυρίζοντας με τον τρόπο αυτό μια νέα σελίδα, όσον αφορά το ενεργειακό παράδειγμα που πρέπει να δίνουν οι κρατικοί φορείς, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος.
Η κατάσταση στην Ελλάδα
Η απόσταση που χωρίζει την χώρα μας από την ηλεκτροκίνηση είναι τεράστια, καθώς η Ελλάδα βρίσκεται κυριολεκτικά σε νηπιακό στάδιο εφαρμογής. Σημαντικά εμπόδια αποτελούν το υψηλό κόστος απόκτησης Ι.Χ., τα ελάχιστα σημεία φόρτισης και η απουσία κινήτρων για την απόκτηση οχημάτων καθαρής ενέργειας.
Στο μεταξύ, η Ευρωπαϊκή Ένωση έθεσε ως στόχο τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης σε ποσοστό 30% του συνόλου του ευρωπαϊκού στόλου έως το 2025, ποσοστό που φαντάζει άπιαστο για την Ελλάδα.
Παρά το γεγονός ότι οι συζητήσεις περί παροχής κινήτρων για την απόκτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι διευρυμένες, θεσμοθέτηση οποιασδήποτε μορφής διευκόλυνσης για την αγορά ηλεκτροκίνητου Ι.Χ. δεν υφίσταται.
Η Ελλάδα εμφανίζει σχεδόν μηδενικά ποσοστά χρήσης ηλεκτρικών Ι.Χ. οχημάτων, υβριδικών (συνδυασμένα με ηλεκτροκίνηση) και φυσικού αερίου. Ειδικότερα, το 91% του στόλου των Ι.Χ. κινείται με βενζίνη, μόλις το 5,8% με πετρέλαιο και υβριδικά (συνδυασμένα με πετρέλαιο) λιγότερο από 1% (0,3%). Από την άλλη, στην Ε.Ε. η ηλεκτροκίνηση μπορεί να μην έχει διαδοθεί ευρέως ακόμα, ωστόσο η χρήση καθαρών μορφών κίνησης είναι διευρυμένη.
Στην Ε.Ε., κατά μέσον όρο, συναντά κανείς οχήματα που κινούνται κατά 53,9% με βενζίνη, 42% με πετρέλαιο, 0,5% υβριδικά (συνδυασμένα με πετρέλαιο), 0,1% ηλεκτρικά, 0,1% υβριδικά (συνδυασμένα με ηλεκτροκίνηση) και 2,8% φυσικού αερίου.
Παροχή κινήτρων
Σε ό,τι αφορά την παροχή κινήτρων για τη διεύρυνση της ηλεκτροκίνησης, η συζήτηση έχει απασχολήσει τα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών και Οικονομικών και οι έως τώρα εισηγήσεις κάνουν λόγο για:
• Μείωση του ΦΠΑ από το 24% στο 13% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου – δικύκλου.
• Ανάπτυξη εκτεταμένου δικτύου υποδομών φόρτισης.
• Επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικών ταξί.
• Παροχή κινήτρων για ηλεκτρικά εταιρικά Ι.Χ. (μηδενικός φόρος χρήσης).
• Θέσπιση κυκλοφοριακών προνομίων για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων.
• Αντικατάσταση των παλαιών κρατικών οχημάτων και μέρους των αστικών λεωφορείων με ηλεκτρικά οχήματα.
• Θέσπιση ειδικού σήματος οχήματος μηδενικών ρύπων.
Γενικότερα, για την «καθαρότερη» αυτοκίνηση, τα μέτρα που επεξεργάζεται –σε θεωρητικό ακόμα επίπεδο– η κυβέρνηση είναι:
• Παροχή κινήτρων για την αντικατάσταση αυτοκινήτων με αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
• Παροχή κινήτρων, σε συνεννόηση και με το υπουργείο Οικονομικών, για την αγορά νέων αυτοκινήτων.
• Διευκόλυνση της εισαγωγής ποιοτικών μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 5 και Euro 6.
Την πλειονότητα των σημείων φόρτισης συναντά κανείς στην Ολλανδία (83.196 σημεία), ενώ ακολουθούν η Γερμανία (37.405) και η Γαλλία (34.558). Ως προς τα σημεία φόρτισης ανά πληθυσμό, η Ολλανδία διαθέτει 4,8 φορτιστές ανά 1.000 κατοίκους, η Νορβηγία 4,5 και το Λουξεμβούργο 1,9. Τα περισσότερα κρατικά κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος προσφέρουν Αυστρία, Ιρλανδία, Γερμανία και Ολλανδία. Τα κίνητρα περιλαμβάνουν τα χρηματοδοτικά προγράμματα για την αγορά, εκπτώσεις στα τέλη ταξινόμησης και κυκλοφορίας, διευκολύνσεις για τον εταιρικό στόλο και οφέλη στον ΦΠΑ.